Evropský virtuální seminář se už po šesté zabýval trvale udržitelným rozvojem
6. 4. 2007 -, Econnect
Za účasti čtyř studentů z České republiky proběhl v zimním semestru 2006 již 6. ročník Evropského virtuálního semináře (EVS), projektu, ve kterém bylo úkolem mezinárodních týmů, složených ze studentů vysokých škol, vypracovat studii pro řešení konkrétních problémů životního prostředí v Evropě, na pozadí myšlenky trvale udržitelného rozvoje. Veškerá spolupráce se odehrávala po internetu.V letošním roce si studenti mohli vybrat např. studii o budoucnosti polského zemědělství, hledat, jak zmírnit tlak na životní prostředí a nesnižovat přitom kvalitu lidského života nebo se zaměřit na komunikační strategie podporující udržitelný rozvoj. Celkem se na vypracování studií podílelo 38 studentů z 12 evropských univerzit, Českou republiku zastupovali studenti Univerzity Karlovy a VŠCHT Praha. Kromě pořádající Open Universiteit Nederland, nechyběli ani zástupci Švédska, Belgie, Rumunska a dalších zemí.
Zajímavým rozměrem celé akce je setkávání studentů z různých zemí a oborů na jednotlivých případových studiích, což dokládá i zpětná vazba minulých účastníků EVS: ,,Je dobré, že se ve skupině vzájemně informujete o různých zdrojích k tématu. Každý člen je nějak jinak zaměřen (myslím oborem studia), a tak může přispět do práce jiným úhlem pohledu. Tím se práce může stát komplexnější."
Kromě vlastních účastníků (4-6 v každé skupině) měl každý tým ještě svého ,,tutora“, pracovníka některé z univerzit, na kterého se v případě potřeby mohl obrátit s prosbou o radu. Dalším klíčovým pracovníkem byl ,,expert“, jemuž bylo potřeba průběžně odevzdávat dílčí výsledky práce (plán výzkumu a pod.) a posléze i vlastní vypracovanou studii.
Veškerá spolupráce každého týmu se odehrávala po internetu a přístup k němu je tak spolu se znalostí angličtiny na komunikativní úrovni jednou z podmínek pro účast v kurzu. Kromě rychlé elektronické pošty a nástěnky mohl každý tým pohodlně sdílet dokumenty nebo uspořádat chatovou konferenci. Možný nedostatek tohoto způsobu komunikace se projevil v roce 2004, kdy byla na nějaký čas aplikace vyřazena z provozu po útoku hackerů.
Celkově počet účastníků EVS v posledních letech klesá. ,,Letošním 38 účastníkům předcházelo 68 v roce 2005, v letech 2004 a 2005 to bylo 72, resp. 70 účastníků," doplňuje vývoj počtu studentů Iva Hönigová, koordinátorka EVS z Centra pro otázky životního prostředí (COŽP) UK. Studenti z České republiky se letos mohou účastnit semináře potřetí, početně nejsilnějším byl rok 2004 (započalo 9 studentů), v roce 2005 se zúčastnila jedna česká studentka. Obecným problémem EVS jsou studenti, kteří vzdávají kurs uprostřed, což komplikuje práci jejich týmovým kolegům. Např. v roce 2005 vzdalo v průběhu kursu 20 % studentů.
Zakončením celého půlročního projektu je oznámkování každého studenta (1-10) a udělení certifikátu o absolvování EVS. Další osud vypracovaných studií už studenti nemohou ovlivnit a i pro veřejnost je obtížné se s nimi seznámit. ,,Případové studie bohužel volně ke stažení nejsou, pro nezájem orgánů EU sešlo i z původního záměru předkládat na evropské úrovni závěrečné zprávy z projektu," popisuje osud výstupů projektu Iva Hönigová.
Nicméně i tak je EVS ojedinělým počinem a jeho přednosti dokládají i hodnocení dřívějších absolventů, kde se to hemží slovy jako týmová spolupráce, zajímavá zkušenost, procvičení angličtiny, nové informace a postupy.
Další ročník EVS proběhne v zimním semestru 2007 a účastnit se mohou opět i studenti z České republiky. ,,Chce-li se student účastnit projektu a jeho univerzita do něj není zapojena, pak může kontaktovat mě – pokud nebudu mít přetlak zájemců z UK, kterým dávám přednost, vezmu ho," nastiňuje ještě možnost účasti Iva Hönigová.