Výstava o hypermarketech je k vidění v brněnských knihovnách
20. 7. 2004 -, Econnect / Nesehnutí
Od začátku prázdnin až do konce září si mohou čtenáři a čtenářky brněnské Knihovny Jiřího Mahena (KJM) prohlédnout unikátní putovní výstavu „Zaostřeno na hypermarkety“. Výstava, kterou vytvořili aktivisté a aktivistky Nezávislého sociálně ekologického hnutí - Nesehnutí, upozorňuje na celkem jedenácti velkých panelech na hlavní negativní dopady výstavby obřích nákupních center. Výstava vznikla v rámci dlouhodobé kampaně Nesehnutí, která se snaží ukazovat odvrácenou tvář hyper- a supermarketů, kterou nelze spatřit na reklamních letácích těchto obchodů.
Výstava započala své letní putování 1. července v pobočce KJM v Bohunicích (ulice Lány č. 3), kde je možné prohlédnout si ji až do 30. července. "V této knihovně je výstava umístěna přímo uprostřed místnosti s knihami, a tak mají návštěvníci a návštěvnice možnost získat jinak těžko dostupné informace přímo při vybírání literatury," říká jeden z koordinátorů kampaně Nesehnutí Filip Fuchs. Od 2. srpna bude výstava nainstalována v bystrcké pobočce KJM (Vondrákova 15) a poté se přesune do pobočky v Líšni (Jírova 2), kde bude k vidění od 30. srpna do 1. října. Poté se výstava přesune do Státní vědecké knihovny v Plzni.
Výstava se skládá z celkem jedenácti panelů, na nichž jsou super- a hypermarkety popisovány pomocí textů, názorných grafů a výstižných fotografií. Pohledem odborníků a odbornic z oblasti ekonomie, architektury, ekologie či sociologie přibližuje výstava jednotlivé negativní dopady existence a stále nové výstavby těchto objektů. „Negativním dopadem na životní prostředí je zejména zvýšené znečištění ovzduší a hlučnost způsobené nárůstem dopravy v okolí nového obchodního centra,“ říká Filip Fuchs. Dalším problémem spojeným s hyper- a supermarkety je jejich chování k zaměstnancům a zaměstnankyním. „Hypermarkety produkují armády špatně placených a nekvalifikovaných pracovníků a pracovnic, kterým často zakazují sdružovat se v odborech a nutí je například pracovat zadarmo přes čas,“ doplňuje Jiří Koželouh, další aktivista, který se tématem zabývá.
Nevzhledné budovy velkých obchodních center podle autorů výstavy také narušují tradiční architekturu našich měst, výstavba dalších a dalších hypermarketů na městských okrajích navíc vede k vylidňování městských center, která se tak postupně stávají pouhými kulisami bez života. Tradiční ulice, lemované výklady, které dodávaly městům jejich ráz, postupně mizí, hlavní ulice přestávají přitahovat chodce. Malé obchody krachují jeden za druhým, namísto nich vznikají herny, second handy či kanceláře. „Pozornost výstavy je věnována také nejčastějším reklamním trikům, které velké řetězce používají k získání svých zákazníků či popisu nejznámějších případů, kdy se proti výstavbě nových supermarketů postavili sami občané,“ popisuje Fuchs.
Výstava je součástí kampaně „Zaostřeno na hypermarkety“, za kterou Nesehnutí obdrželo v roce 2003 ocenění jako nejlepší ekologický projekt v ČR od japonské nadace Sasakawa Peace Foundation. Nesehnutí nejen šíří informace o super- a hypermarketech, ale také pomáhá občanům v konkrétních případech výstavby obřích obchodů. Sdružení také organizuje veřejné besedy, vydává informační materiály, pořádá občanské protesty a účastní se správních řízení na stavby nových nákupních center.