Evropská komise vyzývá i české občany k boji proti změnám klimatu
7. 6. 2006 - Hugo Charvát, EkoList
Jezte více zeleniny, umývejte svoje auto hezky ručně, nepoužívejte papírové ručníky a do práce choďte pěšky. Každým takovým rozhodnutím pomůžete zpomalit nebezpečné klimatické změny, radí Evropská komise ve své kampani „I ty ovládáš změnu klimatu.“ Včera zahájil v Praze českou mutaci celoevropské akce Ladislav Miko z generálního ředitelství Evropské komise pro životní prostředí spolu s českým ministrem Liborem Ambrozkem. Aktivisté z Greenpeace jim však vzkázali: „zameťte si před vlastním prahem“.V Praze na Jungmannově náměstí zahájil českou kampaň happenig živých soch, oblečených do triček s hlavním heslem kamapaně "Změn se". | |
Foto: Hugo Charvát/EkoList |
Na tiskové konferenci pořádané v Evropském centru představil kampaň Ladislav Miko, poprvé v roli reprezentanta Evropské komise pro životní prostředí. „Hodně lidí má pocit, že nemohou nic dělat, nebo, že i když se snaží chovat šetrně k životnímu prostředí, ničemu to nepomůže". Evropská kampaň chce naopak motivovat každého jednotlivce k ekologickému chování, což vyjadřuje i hlavní heslo celé akce „Změn se“. Podle materiálů Komise se podíl evropských domácností na emisích skleníkových plynů pohybuje kolem 16% (i když tiskové materiály obsahují na jiném místě i číslo 20 %), emise českých domácností pak přispívají přibližně 6,5 %. Každé rozhodnutí každého občana Evropy tak může výrazně pomoci zpomalit klimatické změny. Oficiální heslo evropské kampaně proto doplňují další „pobídky“, které shrnují, jak každý člověk může přispět. Ty zní: „Ztlum. Vypni. Recykluj. Choď.“ „Klíčová je informace, že lidé sami mohou skutečně pomoci, i když samozřejmě v České republice funguje řada opatřeních jako jsou alokační plány nebo připravované zavedení mýtného v dopravě,“ uvedl ministr životního prostředí Libor Ambrozek. Podle něj tato kampaň navíc navazuje na řadu předchozích aktivit, jako je podpora ekologické výchovy nebo zavedení energetických štítků na spotřebiče, podle kterých se spotřebitelé mohou rozhodovat při výběru spotřebiče.
Minulý týden v Bruselu, kde celou kampaň odstartoval předseda Evropské komise José Manuel Barosso a komisař pro životní prostředí Stavros Dimas, ozdobily sochy v centru města trička s nápisem „Change“ a billboardy s obrázkem zeměkoule s termostatem. Podobně v Praze na Jungmannově náměstí zahájil českou kampaň happenig "živých soch", známých osobností oblečených do triček s českou verzí hesla "Změn se". K nim se však k překvapení i nelibosti pořadatelů připojilo šest aktivistek organizace Greenepeace v tričkách ironizující hesla evropské kampaně a velkým transparentem s nápisem „MŽP a EU, zameťte si před vlastním prahem.“ Greenpeace prý nechtějí zpochybnit dobrou snahu Evropské komise o úspory, které přispějí ke zmírnění dopadů klimatických změn. „Nelíbí se nám ale populismus ministerstva životního prostředí a tolerance Evropské komise, která by především měla držet na uzdě průmysl a znečišťovatele,“ vysvětlil důvody Jan Piňos.Oficiální hesla kampaně „Ztlum. Vypni. Recykluj. Choď.“ ironizovaly aktivistky Greenpeace. Jedno z nich znělo: „Prosíme, jdi už, Chmelíku,“ v narážce na hlavního českého vyjednavatele za MŽP při sestavování Národního alokačního plánu, který přiděluje českým podnikům povolenky na vypouštění emisí. | ||
Foto: Hugo Charvát/EkoList |
(Článek jsme převzali se svolením redakce on-line deníku EkoList po drátě. Ukázkový výtisk tištěné verze časopisu si můžete objednat zde.)