Téměř 40 % mateřských škol nedokáže uplatňovat zásady zdravého životního stylu dětí
14. 7. 2010 -, Econnect
Česká školní inspekce ve své tematické zprávě uvádí, že ačkoliv mateřské školy mají výchovu ke zdraví zapracovanou ve svých pedagogických plánech, nedaří se ji naplňovat v praxi. Podle zjištěných údajů více než čtvrtina MŠ nenabízí dostatek aktivit pro rozvoj pohybových a manipulačních dovedností (26%) ani zprostředkování základních znalostí o těle, zdraví a bezpečí (24%). Nejvíce alarmující je však skutečnost, že 39% MŠ nedokáže uplatňovat zásady zdravého životního stylu.Cestou k nápravě je především podpora vzdělávání učitelů v oblasti zdravého životního stylu a zapojování rodičů do školních tematických projektů. V České republice tuto roli plní program Zdravá abeceda, který nabízí školám pomůcky, scénáře výuky, kurzy pro učitele, ale také semináře a poradnu pro rodiče dětí. Program vychází z běžných situací ve školce jako je oslava narozenin či výběr kroužků, a děti se při těchto příležitostech učí o zdraví a svých potřebách zážitkem a hrou.
"Ačkoliv tomu mnozí dospělí odmítají věřit, předškolní děti si umí vybrat správný mix pohybu a výživy", říká metodik programu Nikola Křístek z občanského sdružení Aisis. "Když děti nevedeme k přemýšlení nad svým zdravím už v mateřské škole, sami se připravujeme o možnost ovlivnit jejich rozhodování v době, kdy už nejsou pod tak pozorným dohledem jako v mateřské škole. Křivka nárůstu
obezity na ZŠ je alarmující, ale to už je jen důsledek."
Program Zdravá abeceda připravila skupina učitelů z celé ČR za podpory odborníků na pohyb, výživu a psychohygienu. V současné době bylo vyškoleno přes 500 pedagogů, do konce roku 2010 bude jejich počet dvojnásobný.