Divadelní soubor Farma v jeskyni se chystá do Petrohradu
5. 4. 2011 -, Econnect
Už za několik dní, konkrétně 17. dubna, má v Petrohradu převzít jednu z nejprestižnějších mezinárodních uměleckých cen – Evropskou cenu nové divadelní reality - Viliam Dočolomanský, umělecký šéf věhlasného souboru Farma v jeskyni. Kromě samotného ceremoniálu sledovaného celým divadelním světem se v Petrohradu uskuteční konference divadelních teoretiků, kritiků i producentů zaměřená na divadelní produkci Farmy a její četné přesahy.V rámci kolokvia se představí také samotná Farma v jeskyni s výběrem ze své tvorby. Výjimečnému publiku, v němž nebudou chybět významní světoví teatrologové jako Leszek Kolankiewicz z Polska, představí své úspěšné projekty DIVADLO/The Theatre a THE JOURNEY (WORK DEMO) sestávající z fragmentů starších projektů Farmy i připravované inscenace KAMARÁDKY / AMIGAS.
„Tato cena, o níž rozhodovala patnáctičlenná porota složená z předních evropských kritiků, teatrologů nebo ředitelů divadel a festivalů, je oceněním celé České republiky a její kultury – a je jednou z nejvyšších, které se dostalo nezávislé kultuře,“ říká Viliam Dočolomanský. „Snad se podaří díky snaze Ministerstva kultury ČR a ruským partnerům pokrýt náklady na přepravu a ubytování 20-ti členného ansámblu a samozřejmě logistiku scénografie a dalších komponentů představení.“ Více na www.infarma.info, více o samotné ceně na www.premio-europa.org.
Nejistota, provázející přípravu cesty Farmy a Viliama Dočolomanského do Ruska, je v poslední době určující pro celou atmosféru v souboru Farmy v jeskyni. Těleso se dosud nevyrovnalo se ztrátou své rezidentury v Prostoru Preslova 9 a kočuje po různých pražských scénách.
Navzdory přetrvávající přízni Magistrátu hlavního města Prahy i Ministerstva kultury ČR muselo z Farmy odejít v poslední době několik herců. „Ty zbylé živí partneři nebo rodiče, což je u umělců souboru, který minimálně pětkrát až šestkrát do roka reprezentuje tuto zemi na renomovaných divadelních přehlídkách po celém světě, tristní,“ dodává Viliam Dočolomanský a pokračuje: „Nehořekuji kvůli Farmě, ta je v grantovém řízení vždy velmi úspěšná. Naše situace je však symptomatická pro celé české nemainstreamové divadlo a kulturu vůbec.“
Ke světlejším okamžikům „divadelní reality“ Farmy patří získání aspoň provizorního prostoru pro zkoušky – uprostřed průmyslového areálu v industriální části Bubenče. Objekt sice postrádá jakoukoliv uměleckou historii či technické zázemí, ale duch místa posilují nedaleké zkušebny Teatr Novogo Fronta nebo Divadla Bratří Formanů.
Po sérii vyprodaných představení v Divadle Ponec či Roxy/NoD, kde se Farma prezentovala s výstupy svého třídenního workshopu, bude moci pražské publikum zhlédnout projekt DIVADLO / The Theatre v rámci České taneční platformy. Stane se tak 8. dubna od 20 hodin opět na scéně žižkovského Ponce.
The Europe Prize New Theatrical Realities se vyhlašuje po dvanácté a je součástí Evropské divadelní ceny (Europe Theatre Prize) založené roku 1986. Jejím držitelem pro rok 2010 je vynikající německý činoherní a operní režisér Peter Stein, spjatý s nepřehlédnutelným berlínským divadlem Schaubühne. Skupina, již tvořili herci jako Bruno Ganz nebo Edith Clever, předváděla provokativní, neobvyklé produkce, které znamenaly – hlavně v 70. letech - revoluci ve struktuře divadelního prostoru.
Dle svého statutu má The Europe Prize New Theatrical Realities podporovat nové trendy a iniciativy v evropském divadle, přičemž zohledňuje maximum jeho forem, ztvárnění i vyjádření. Výběr by měl brát v potaz kompletní práci kandidáta, jeho novátorství a originalitu. Cena může být udělena uměleckému souboru, divadlu nebo jednotlivému umělci, jako se stalo v případě Viliama Dočolomanského.
Vedle šéfa Farmy v jeskyni získali The Europe Prize New Theatrical Realities Katie Mitchell (UK), Andrei Moguchii (Rusko), Kristian Smeds (Finsko), Teatro Meridional (Portugalsko) a Vesturport Theatre (Island). V čele poroty stanul respektovaný divadelní kritik listu La Repubblica Franco Quadri; porotci se ztotožnili s charakteristikou tvorby Farmy v jeskyni a tvůrčím rukopisem Viliama Dočolomanského: „Inspiraci nachází v nepravidelných terénech hudby, torzech kulturních projevů, lidském dotyku, architektuře prostoru a osobní výpovědi. Soubor se vyjadřuje ke skutečnostem, které jsou pro jeho členy osobně a sociálně aktuální.“
Studio Farma v jeskyni založil roku 2001 při přípravách projektu Lorca v Praze Viliam Dočolomanský a pro název svého souboru použil doslovný překlad arabského slova daimuz, kterým byl pojmenován právě statek Federica Garcíi Lorcy. Tento mladý režisér úspěšně reprezentuje české divadlo ve světě a se svými kolegy získává jedno profesní ocenění za druhým.
Důkazem je dlouhý seznam renomovaných scén a zavedených festivalů, kam byla Farma v jeskyni pozvána, ale především ocenění, jež toto divadelní studio během posledních několika pár let posbíralo. Můžeme mezi nimi najít hlavní Cenu Alfréda Radoka stejně jako ocenění z divadelního festivalu Edinburgh Fringe 2006, Total Theatre Award - cena předního britského časopisu Total Theatre Magazine, A Fringe First Award - cena skotského deníku The Scotsman a Fringe Society nebo cena britského deníku The Herald - A Herald Angel Award, Cena týdeníku Respekt pro inscenaci Čekárna za nejsilnější taneční dílo.
Ten samý projekt získal na 15. Festivalu Malých scén v chorvatské Rijece Cenu Veljka Maričiće za nejlepší představení. K posledním oceněním patří The Grand Prix Golden Laurel Wreath Award za nejlepší představení Festivalu MESS v Sarajevu pro představení SCLAVI / Emigrantova píseň.