Nike se zavázal odstranit jedy ze své výroby
18. 8. 2011 -, Econnect/Greenpeace
Nike, největší výrobce sportovního oblečení, dnes zareagoval na kampaň Greenpeace – Detox a zavázal se, že do roku 2020 nebudou z výroby jeho produktů unikat žádné nebezpečné látky. Závazek se vztahuje i na všechny dodavatele Nike. Slib firmy Nike přišel pět týdnů po uveřejnění studie Greenpeace „Špinavé Prádlo“. Ta odhalila vazby mezi čínskými textilními továrnami, které zamořují tamní řeky a světovými oděvními firmami včetně Nike, Pumy a Adidasu.Nike se konkrétně zavázal, že odstraní toxické, persistentní, bioakumulativní a další nebezpečné látky, včetně hormonálních disruptorů, napříč celým dodavatelským řetězcem. Kampaň Greenpeace pokračovala i během včerejšího fotbalového utkání mezi FC Barcelonou a Realem Madrid. Tito dva zapřísáhlí rivalové patří nejenom k nejlepším na světě, ale ještě navíc jednoho z nich sponzoruje firma Nike, druhého firma Adidas.
Aktivisté Greenpeace a místní umělci promítali na stadionu Nou Camp sto tisícům přítomných fanoušků vzkazy typu: „Kontaminovat řeky není fair play“. V samotném zápase zvítězila Barcelona, sponzorovaná Nike 3:2 nad Realem, který hájí barvy Adidas.
„Nike nezvítězil nad Adidas jen včera Barceloně, ale uštědřil velkému rivalovi i další výprask, a to v Greenpeace Detox kampani, když se zavázal eliminovat úniky nebezpečných látek ze své výroby, a to napříč celým dodavatelským řetězcem,“ řekl Martin Hojsík z Greenpeace International. „ Ale poražení nemusí hned házet ručník do ringu – i Adidas se může zavázat k nulovým emisím nebezpečných látek a dalším krokům, které ovlivní chování celého textilního průmyslu. Pak může znovu triumfovat.“
Nike k závazku odstranit do roku 2020 emise nebezpečných látek přidal právě i slib, že se bude věnovat otázce „práva na informace“, tak aby zajistil plnou informovanost o chemikáliích, které jeho dodavatelé vypouštějí do životního prostředí. Zároveň prohlásil, že využije svého vlivu, znalostí a zkušeností ve prospěch odstranění nebezpečných látek napříč celým textilním průmyslem. Během 8 týdnů Nike zveřejní implementační plán pro své závazky.
„Závazky, které Nike přijal, ukazují, že zatím není v souboji o „šampiona budoucnosti bez jedů“, většího favorita. Ale Greenpeace bude samozřejmě pečlivě zkoumat jeho implementační plány, aby bylo zřejmé, že to Nike myslí s odstraněním nebezpečných látek skutečně vážně,“ pokračuje Hojsík.
Greenpeace je nezávislá mezinárodní ekologická organizace působící ve více než 40 zemích světa již 40 let. Naším cílem je chránit životní prostředí a nenásilnými prostředky upozorňovat na jeho poškozování. Greenpeace vede kampaň, aby se zastavilo průmyslové znečišťování vod persistentními látkami a hormonálními disruptory. Cílem kampaně je přimět vlády a korporace, aby přestaly nečinně přihlížet a učinily rázné kroky k budoucnosti bez toxických látek.