„Křičící budka“ se vydává napříč republikou, lidé mohou volat po odpovědnosti firem
27. 7. 2011 -, Econnect
Ode dneška mohou lidé dát firmám jasně najevo, že jako zákazníci chtějí kupovat zboží, které nevyráběly děti a jež splňuje i další etická kritéria. V „křičící budce“ budou moci občané říct firmám svůj názor anebo si prostě „zařvat“. Jejich fotografie a hlasové záznamy poputují v zimě odpovědným korporacím a politikům ve formě petice „MÁME HLAS“.Vzkaz je určený společnostem dodávajícím na český trh spotřební zboží vyráběné v Číně či v dalších rozvojových zemích za cenu porušování lidských práv. Zařízení nainstalované uvnitř budky zobrazí hlasitost výkřiku a kamera ve stejném okamžiku člověka vyfotografuje. Křičící fotografie pak budou vystaveny na webové stránce kampaně www.budkanazemi.cz. Kolekce všech fotografií utvoří na závěr kampaně konečnou fotopetici MÁME HLAS, jež bude odeslána kompetentním osobám z řad korporací či politiků. Akce bude symbolicky zakončena 10. prosince na Den lidských práv.
„Hračky, oděvy či elektronika naší každodenní spotřeby vznikají v rozvojových zemích často za nelidských pracovních podmínek. Pracovní doba 12–16 hodin denně 6 dnů v týdnu, minimální přestávky, šikana, to je běžná realita asijských továren. Chceme, aby firmy uslyšely hlas lidí, kteří by rádi změnili přístup firem k výrobě,“ uvedl Jiří Honzírek, koordinátor Programu odpovědnosti firem společnosti NaZemi.
První zastávkou „křičící budky“ je festival Benátská noc na Malé Skále, který proběhne od 29. do 31. července 2011. Budka bude dále putovat po celé řadě českých festivalů a na podzim navštíví hlavní náměstí velkých českých měst. „Z letních festivalů to bude například od 5. do 7. srpna Djembe Marathon v Moravském Krumlově, od 11. do 13. srpna Open Air Festival v Panenském Týnci či od 18. do 21. srpna Truntov Open Air Festival,“ doplňuje Gabriela Štěpánková ze společnosti NaZemi. Aktuální informace lze od čtvrtka 28. 7. nalézt na www.budkanazemi.cz.
NaZemi – společnost pro fair trade kampaní MÁME HLAS pokračuje v monitoringu společenské odpovědnosti nadnárodních korporací.
Co znamená společensky odpovědná firma?
Společensky odpovědná firma při tvorbě svého zisku a naplňování svých vnitřních potřeb zohledňuje dopady svého podnikání na vnější prostředí v souladu s myšlenkou udržitelného rozvoje. Společensky odpovědná firma nedovolí, aby při výrobě jejího zboží docházelo k porušování lidských a pracovních práv, a to v žádné části jejího dodavatelského řetězce. Společensky odpovědná firma se chová odpovědně při každodenních obchodních rozhodnutích a tvorbě strategie vůči zaměstnancům, dodavatelům, klientům, akcionářům a dalším zainteresovaným skupinám, které mají přímo nebo nepřímo vliv na chod firmy, nebo jsou naopak jejími aktivitami ovlivňováni (tzv. stakeholders).
NaZemi – společnost pro fair trade prosazuje globální rozvojové vzdělávání do škol i mimo ně, zasazuje se o zodpovědnost firem v jejich dodavatelském řetězci a propaguje fair trade jako účinnou podporu chudým pěstitelům a řemeslníkům z rozvojových zemí. Do 1. dubna 2011 existovala pod názvem Společnost pro Fair Trade.