Dostupnost eticky vyrobeného zboží roste
25. 11. 2011 -, Econnect
Eticky vyráběné potraviny, hračky nebo oblečení jsou v České republice rok od roku dostupnější. V době Vánoc je dobré si připomenout, že dnes již lze toto zboží koupit nejen v malých obchůdcích, ale také v sítích supermarketů a hypermarketů.NaZemi, Fair&Bio, Jeden svět, Mamacoffee, zdravé výživy a bioobchody, ale také drogerie DM, Globus, Kaufland, Tesco, Marks and Spencer nebo kavárny Tchibo či Starbucks: všude tam lze koupit tzv. fairtradové výrobky. A zájem o ně mezi Čechy roste. Fair trade je v současné době nejpřijatelnějším a nejtransparentnějším řešením co se týče záruky etického původu zboží. Zákazníkovi říká, že zboží bylo vyrobeno za důstojných podmínek a s ohledem na životní prostředí.
A vybírat je skutečně z čeho: od spodního prádla, džínů a svetrů přes kávu, cukrovinky, víno a potraviny až po hračky či nádobí. To vše je možné koupit s vědomím, že výrobci v rozvojových zemích dostali za svoji práci odpovídající odměnu a žijí v podmínkách hodných lidské důstojnosti. „Sám nemám žádné vzdělání, ale chci, aby ho měly mé děti. Díky férové výkupní ceně mohu děti posílat do školy,“ popisuje Laljibhai Narranbhai, pěstitel fairtradové bavlny z indického družstva Agrocel.
Maloobchodní obrat s produkty fair trade dosáhl v České republice v roce 2010 rekordních 80 milionů korun. Je to o celých 60 procent více než v roce 2009. Nárůst dokazuje trend zvyšujícího se zájmu české veřejnosti o pracovní podmínky zemědělců a řemeslníků v rozvojových zemích, kteří produkují plodiny a výrobky naší každodenní spotřeby. Mezi nejoblíbenější fairtradové produkty patří v ČR již tradičně káva, čokoláda a čaj.
Aktuální seznam prodejců fairtradového zboží, jakož i další informace naleznete na www.fairtrade.cz.
NaZemi – společnost pro fair trade prosazuje globální rozvojové vzdělávání do škol i mimo ně, zasazuje se o zodpovědnost firem v jejich dodavatelském řetězci a propaguje fair trade jako účinnou podporu chudým pěstitelům a řemeslníkům z rozvojových zemí. Do 1. dubna 2011 existovala pod názvem Společnost pro Fair Trade.
Obchodování v rámci konceptu fair trade:
- spolupráce a partnerství s řemeslníky, pěstiteli a zaměstnanci z rozvojových zemí
- dodržování pracovního práva a důstojná mzda
- zákaz nucené dětské práce
- omezení agresivní agrochemie
- důraz na místní komunitu a ekosystém