Odvrácená strana Olympijských her: kde se šije oblečení pro sportovce
15. 5. 2012 -, Econnect
Pracovní doba průměrně 12 hodin denně, nutnost pracovat přesčas, opakované zaměstnávání na krátkodobé smlouvy a mzda, která nestačí ani na jídlo. Taková je realita dělníků a dělnic v textilních továrnách v Číně, na Filipínách a Srí Lance, kde se šije oblečení pro sportovce na letošní Olympijské hry. Svou výrobu si v těchto továrnách zadávají firmy jako Adidas, Next, Nike, North Face či Speedo. K takovým zjištěním došel právě zveřejněný výzkum „Fair Games?“ provedený několika mezinárodními organizacemi v rámci britské kampaně Playfair 2012.„V práci strávím běžně celý den. Začínám v osm ráno a továrnu opouštím v devět či deset večer totálně vyčerpaná. Prach a hluk jsou každodenní součástí mé práce. My ale nejsme vybaveni ani ochrannými pomůckami proti hluku,“ uvedla dělnice Guan pracující v čínské továrně, kde šije oblečení určené pro Olympijské hry společnost Adidas.
Dělníci v továrně společnosti Next na Srí Lance popsali, že továrna využívá externího agenta k najímání krátkodobých pracovních sil. Pracovníci najatí agentem se museli pravidelně po dokončení směny v jedné z továren přesunout do druhé továrny, kde pracovali do půl třetí ráno. Druhý den v 8 hodin ráno nastupovali opět v továrně Next.
I přes obrovské přesčasy, jež překračují zákonem dané limity, jsou mzdy tak nízké, že dělníkům často nestačí ani na jídlo. Na Filipínách je 50 % dotazovaných dělníků díky tomu závislých na krátkodobých půjčkách, které jejich situaci ještě zhoršují. Nejzávažnější situace je na Srí Lance, kde mzdy řady dělníků dosahují pouze 25 % příjmů, které by pokryly základní životní potřeby.
„Běžné je, že zaměstnavatel neregistruje zaměstnance do systému sociálního ani zdravotního pojištění. Dělníci nemají k dispozici ochranné pomůcky, dostávají je jen v případě nahlášených auditů. Při auditech jsou pod pohrůžkou poučeni, jak mají vypovídat,“ uvedl k dalším problémům dělníků Petr Mareš ze společnosti NaZemi, která se v rámci kampaně Ušili to na nás! dlouhodobě věnuje pracovním podmínkám dělníků v rozvojových zemích.
„V žádné z továren nefungují nezávislé odbory, dělníci jsou varováni, že pokud by si chtěli stěžovat, tak je propustí. V Číně sice oficiálně odbory existují, ale jsou vázané na vedení a dělníci tak nemají reálnou šanci prosazovat své požadavky,“ doplnil Mareš.
Pracovníci se často setkávají i s vyhrožováním a psychickým nátlakem. Například čínským dělníkům z továrny v provincii Guangdong, která vyrábí sportovní oblečení pro Adidas, vedení vyhrožovalo, že při jakékoliv stížnosti či neposlušnosti budou přeřazeni do 200 kilometrů vzdálené jiné továrny.
Mezi první výsledky kampaně Playfair 2012 patří, že hlavní sponzor a dodavatel pro Olympijské hry společnost Adidas zveřejnila místa výroby zboží pro OH. A dále že pořadatelé her poprvé v jejich historii zakotvili v etickém kodexu zásadu, dle které musí být veškeré zboží, materiály a služby hodnoceny na základě enviromentálních, sociálních a etických kritérií. Stejné principy mají být uplatněny i při výběru sponzorů.
V České republice je oficiálním partnerem OH společnost Alpine Pro. Z výzkumu společnosti NaZemi uveřejněného letos v březnu vyplynulo, že Alpine Pro se začíná o otázky společenské odpovědnosti v dodavatelských řetězcích zajímat. Společnost vypracovala etický kodex, tento kodex však není nikde veřejně dostupný.
Výzkum Fair Games? proběhl ve druhé polovině roku 2011 ve třech zemích – Čína, Filipíny, Srí Lanka. V Číně byl veden organizací SACOM (Students & Scholars Against Corporate Misbehaviour), na Filipínách organizací ITGLWF (Philippines Council of the International Textile, Garment and Leather Workers’ Federation) a na Srí Lance organizací FTZ&GSEU (Free Trade Zones and General Services Employees Union). Zúčastnilo se ho celkem 175 dělníků (80 Čína, 35 Filipíny, 60 Srí Lanka; většinu tvořily ženy) z 10 továren, které společně zaměstnávají 32 750 dělníků. 8 továren prokazatelně vyrábí zboží pro letní Olympijské hry v Londýně. Součástí výzkumů byly také rozhovory s managementem továren, supervizory výroby a odboráři.
Projekt Discover Fairness! a kampaň Ušili to na nás!
V České republice je projekt Discover Fairness! součástí kampaně Ušili to na nás!, která si klade za cíl zlepšovat pracovní i životní podmínky dělníků v rozvojových zemích, ze kterých pochází většina našeho oblečení. Dbá proto na to, aby veřejnost dostávala dostatek informací o podmínkách, jež při výrobě tohoto spotřebního zboží panují. Snaží se docílit, aby se spotřebitelé zajímali o původ svého oblečení a svou nákupní sílu používali cíleně a pozitivně. Se zázemím zájmu spotřebitelů pak míří na změnu přístupu oděvních firem a obchodníků s tímto zbožím. Snaží se rovněž přispět k takovým legislativním změnám, které by na tyto firmy kladly větší odpovědnost za původ jimi prodávaného zboží.
NaZemi – společnost pro fair trade prosazuje globální rozvojové vzdělávání do škol i mimo ně, zasazuje se o zodpovědnost firem v jejich dodavatelském řetězci a propaguje fair trade jako účinnou podporu chudým pěstitelům a řemeslníkům z rozvojových zemí. Do 1. dubna 2011 existovala pod názvem Společnost pro Fair Trade. www.nazemi.cz NaZemi vede společně s Ekologickým právním servisem, Amnesty International a dalšími 250 organizacemi z celé Evropy kampaň Byznys a lidská práva. Jejím cílem je změna evropského práva tak, aby nadnárodní společnosti byly povinny vyvarovat se porušování lidských práv.