Iuridicum Remedium: spojení identifikace a plateb do jedné karty je nebezpečné
25. 8. 2011 -, Econnect/Iuridicum Remedium
Až tři miliony lidí mají v budoucnu využívat kartu sociálních dávek, kterou proteče až dvě stě miliard ročně. Karta proto musí splňovat nejvyšší standardybezpečnosti. Ačkoliv zatím nejsou známy detaily technického řešení, už nyní experti na soukromí varují před spojením identifikačního průkazu a plateb do
jedné karty nebo před monopolním přístupem vybrané banky k osobním údajům držitelů karet.
Ministerstvo práce a sociálních věcí již delší dobu připravuje projekt, tzv. sociální karty, která by měla jednak sloužit k identifikaci a autentizaci občana při komunikaci se státní správou a zároveň jako platební karta, jejímž prostřednictvím by se čerpaly sociální dávky. Využívání sociálních karet by se přitom mělo postupně rozšířit v podstatě na celé spektrum sociálních dávek včetně starobních důchodů, uvažuje se i o využití karty jako karty zdravotního
pojištění. Občanské sdružení Iuridicum Remedium (IuRe) upozorňuje na problematické aspekty ochrany osobních údajů uživatelů karet.
Spojení plateb a identifikace je nebezpečné
"Dotázali jsme se Ministerstva práce a sociálních věcí na otázky týkající se problematiky zabezpečení osobních údajů u držitelů karty sociálních služeb.
Zmíněné informace se nám podařilo od ministerstva získat až po 3 měsících snažení, kdy jsme se museli obrátit s žádostí o informace přímo na ministra
Drábka. Z odpovědi, které nám ministerstvo poskytlo vyplývá hned několik problematických aspektů projektu, které se týkají zabezpečení osobních údajů
uživatelů karet," řekl právník IuRe Jan Vobořil.
"Podivná je už samotná podstata karty, která má sloužit zároveň jako jakýsi identifikační průkaz a zároveň jako karta platební. Sloučení těchto dvou funkcí jde proti pravidlům bezpečného nakládání s platebními kartami a zvyšuje riziko jejich zneužití," dále uvedl Vobořil.
Kontrola užívání dávek výměnou za soukromí
Prostřednictvím zaváděného systému by mělo docházet k automatizovaným kontrolám využívání účelově vázaných dávek. Systém pak buď u určitých obchodníků vůbec neumožní provést platbu nebo nahlásí nákup nepovoleného zboží. "Je otázka, zda je skutečně zneužívání sociálních dávek tak rozšířené, aby odůvodňovalo takový zásah do soukromí občanů, a případně zda méně invazivní a levnější systémy, například vyplácení části dávek ve stravenkách, nepovedou k srovnatelnému naplnění téhož účelu," řekl Vobořil.
Odměna pro banku: poplatky za využívání karty a osobní údaje příjemců dávek Ministerstvo práce a sociálních věcí vypsalo výběrové řízení, v němž by měla být vybrána banka, která by celý systém na své náklady realizovala a výměnou za to by získala podíl na poplatcích za užití karet. Tyto poplatky by tedy platili uživatelé karet ze sociálních dávek. Vybraná banka bude disponovat velkým objemem dat o příjemcích sociálních dávek a o jednotlivých případech využití karty. Předávání těchto dat přitom bude pro příjemce dávek povinné, protože nebude možné dávku čerpat jinak, než prostřednictvím karty.
"Je to další případ, kdy stát v rámci úspor přenáší náklady za své reformní kroky na soukromé subjekty. Ty pak získávají jistá oprávnění, kterými obvykle disponuje stát. Dochází tak k jakési privatizaci státní moci. Nedávno IuRe kritizovalo skutečnost, že se kontaktními místy státní správy Czech POINT se všemi oprávněními, které z toho plynou, mají stát zcela soukromé banky a stavební spořitelny, které za tuto možnost mají státu platit. Toto je velmi podobný případ. Na první pohled vypadá vše lákavě, protože stát tato reforma nemá stát ani korunu. Banky jsou ale soukromé společnosti, jejichž cílem je samozřejmě produkovat zisk. V případě sociální karty nepůjde jen o zisk části sociálních dávek, které se bance vrátí na transakčních poplatcích, ale i o zisk cenných databází osobních údajů občanů," dodal Vobořil.