Koalice Nádraží v centru: kampaň města je neetická
13. 8. 2004 -, Econnect / Nádraží v centru
-foto-
Plánovaný přesun hlavního nádraží je předmětem informační kampaně, kterou si objednal brněnský magistrát. Nevládní organizace prosazující referendum o poloze nádraží však spíše než jako informační vidí kampaň jako manipulační. Občanská koalice Nádraží v centru proto v pondělí podala stížnost k Arbitrážní komisi Rady pro reklamu na porušení etického Kodexu reklamy.
Reklamní kampaň, kterou si brněnský magistrát objednal na podporu přestavby Železničního uzlu Brno v odsunuté poloze, realizuje brněnská reklamní agentura Marco. „Po důkladné analýze reklamy jsme došli k závěru, že byly mnohonásobně porušeny požadavky na etiku v reklamě,“ říká zástupce koalice Nádraží v centru Svatopluk Bartík. „Nejčastěji se reklama provinila v požadavku kodexu na pravdivost a čestnost,“ upřesňuje.
Stížnost podaná komisi Rady pro reklamu zahrnuje celkem sedmadvacet jednotlivých provinění proti etickému kodexu. Svatopluk Bartík konkrétně upozorňuje například na reklamy otištěné v časopisech: „Krátce před volbami do Evropského parlamentu se v jednom z inzerátů objevil i primátor Duchoň. Navíc tato reklama nebyla jasně rozeznatelná od redakční materiálů. Obojí však Kodex reklamy zakazuje,“ říká zástupce občanské koalice. Dodává, že také články, které vnikly v agentuře Marco se objevily v oficiálním informačním časopise města Haló Brno bez řádného označení "reklama".
Za skandální považuje koalice Nádraží v centru skutečnost, že jde o neetickou reklamu hrazenou z veřejného městského rozpočtu. Prozatím za ni město utratilo čtyři miliony korun. „Město označuje kampaň jako informační. Přitom jeden z hlavních požadavků Kodexu reklamy je, že reklama se nesmí vydávat za jiné druhy sdělení. Informace, které město v kampani poskytuje se soustředí na označení nevýhod rekonstrukce železničního uzlu ve stávající poloze a výhody přičítá jen odsunuté variantě," uvádí koalice.
„Mnoho těchto argumentů je podáno manipulativně nebo jsou rovnou nepravdivé, jako například tvrzení, že na přestavbu železničního uzlu přispějí finančně fondy Evropská unie. Toto tvrzení se však nemá o co opřít, o příspěvek totiž doposud nikdo ani nezažádal," upřesňují kritici kampaně magistrátu. Pokud se Arbitrážní komise Rady pro reklamu s obsahem stížnosti ztotožní, pravděpodobně podle koalice vydá doporučení závadnou reklamu stáhnout; a v takovém případě bude muset agentura Marco doporučení respektovat, neboť je členstvím v Asociaci reklamních agentur vázána se rozhodnutím Rady pro reklamu řídit. Koalice Nádraží v centru zvažuje také další postup. Pravděpodobně podá žalobu za klamavou reklamu.
Ke způsobu vedení informační kampaně firmou Marco člen Zastupitelstva města Brna Martin Nawrath dodává: „Přečtete-li si ale otázky týkající se brněnského vlakového nádraží kladené několika brněnským kulturním osobnostem v červencovém čísle časopisu Haló Brno, octnete se v jiné době. V době kterou nebudu pojmenovávat, protože by to znělo jako klišé. Chápu, že autor těchto otázek se neodvážil ani podepsat." Zastupitel komentuje také celkový přístup vedení města k vyhlášení referenda. „Chtělo-li by vedení města obhájit projekt přesunutého nádraží transparentním způsobem, mělo by přistoupit na konání referenda, zajistit vyváženost informačních kampaní a stanovit termín referenda shodný s konáním krajských voleb. To, že referendum zpochybňuje a zneužívá svých možností veřejnost informovat, znamená jediné: přesun nádraží se má uskutečnit za každou cenu. A to v přeneseném i doslovném slova smyslu," uzavírá Nawrath.