Chodcoškola láká automobilisty k pěší chůzi
13. 6. 2006 - Antonín Kunc, Econnect
-foto-
"Nechceme, aby lidé nepoužívali auta, ale aby alespoň ve městě, pokud to jde, chodili pěšky. Například je zbytečné dojet si za výletem do lesa z města autem, když se k lesu většinou lidé dostanou městskou hromadnou dopravou. Je to přece paradox jezdit do lesa autem, zvlášť když máme jednu z nejlepších městských hromadných doprav ve světě," tvrdí aktivisté.
Nedělají si iluze, že by jejich spíše humorný apel okamžitě něco změnil. "Přesto to bude mít smysl. Člověk, který nás uvidí, mávne nejprve rukou. Ale jednou toho člověka může na základě této zkušenosti napadnout, že na krátkou vzdálenost půjde místo jízdy autem pěšky," říkají.
Součástí jejich Chodcoškoly je i enviromentální divadlo. Jejich první představení o tom, jak se Kašpárek naučil chodit, mělo premiéru v Chebu při víkendové akci Chebské dvorky. "Představení bylo spíše míněno pro dospělé. Byli jsme překvapeni, že přišly hlavně děti. Chceme, aby se člověk při našich environmentálních představeních zasmál. Ale je to zároveň taškařice s vážným ponaučením - Kašpárek se naučil chodit na chůdách a na těch si žije ještě na vyšší noze, než když měl automobil," říkají.
K premiéře do Chebu přivedla sdružení příležitost vystupovat na Chebských dvorkách, svou Chodcoškolou by ale chtěli překvapovat ve větších městech s frekventovanější dopravou. "Tady v Chebu to se silniční dopravou ještě ujde. Chceme ale jít do větších měst. Například v Brně, kde studujeme, je situace v tomto ohledu snad nejhorší v republice," tvrdí studenti humanitní environmentalistiky ze sdružení Fandangoa.
Jejich sdružení se hned při svém vzniku potkalo s byrokratickými potížemi. "Ministerstvo vnitra nám už dvakrát vrátilo stanovy. Nelíbí se jim, že jako občanské sdružení chceme vystupovat pro veřejnost. Tomu lze jen těžko rozumět, pro koho jiného to máme dělat?" diví se aktivisté z Fandangoa a k ministerstvu jdou s podporou právníků se třetím pokusem o registraci svého sdružení.