„Stop the Bull Ship“. Subvencovaný obchod s dobytkem z Evropské unie na Blízký východ
8. 4. 2005 - Ing. Dita Michaličková , Společnost pro zvířata
Evropská unie exportuje ročně přibližně 250 000 ks dobytka do třetích zemí, z toho na Blízký východ přes 200 000 ks.2003 – celkový vývoz do třetích zemí – 233 278 ks – z toho 186 712 do Libanonu, z toho 0 do Egypta
2002 (s či bez subvencí) 259 415 224 231 0
2001 169 361 149 537 1005
2000 300 040 168 838 48 400
2004 (leden-srpen) 198 485 104 009 0
(zdroj: Eurostat – Comext)
Cesty mohou trvat až deset dní, někdy i déle. Většina zvířat je poražena krátce po dosažení místa určení. Německo, Francie a Irská republika jsou největšími vývozci. Délka tras je 3 000 – 5 800 km. Z České republiky bylo v roce 2003 do Libanonu vyvezeno 2 931 ks jatečného dobytka a 402 ks dobytka na výkrm. Zvířata z centrální Evropy jsou překládány na lodě většinou v přístavech ve Francii (Sete), Itálii (Terst, Benátky) či ve Slovinsku (Koper). Od začátku do konce cesty jsou zvířata několikrát nakládána a vykládána, často s hrubým zacházením během sestupu či nástupu z/do přepravního prostředku, často v noci, na neznámých místech. Během čekání a transportu jsou namačkána dohromady, smíchána jsou zvířata, která se neznají. Musí vydržet rozdílné a extrémní změny počasí, vlhkosti, vibrace, hluk, různé pachy či smrad. Během cesty ztrácí balanc a padají pod nohy ostatních, na moři trpí nevolností. Kvůli přeplněnosti na lodích a strachu nemají šanci se dostat k vodě či ke krmení, pokud je vůbec k dispozici.
Mezinárodní organizace pro ochranu hospodářských zvířat Compassion in World Farming (CIWF) a ECFA – Evropská koalice pro ochranu hospodářských zvířat, které je Společnost pro zvířata členem zahájily tento týden kampaň „Stop the bull ship“ – zastavme subvencovaný obchod s živým dobytkem z Evropské Unie na Blízký východ. Kampaň byla zahájena v Bruselu v Evropském parlamentu. Britský poslanec Neil Parish zde představil text písemné deklarace evropských poslanců, viz. v příloze.
Legislativa EU o ochraně zvířat během přepravy není realizována v praxi a pokud ano, není možné zvířata během takto dlouhých cest ochránit. Zvířata jsou vyčerpaná, dehydratovaná a stresovaná po neustálém protahování cesty. Mnoho z nich je poraněno a v mnoha případech zvířata během cesty a po ní hynou.
Evropské orgány nemají kontrolu nad tím co se s dobytkem stane po jeho doručení na volné trhy v neevropských zemích. Většina zvířat je poražena bez předchozího omráčení – jejich hrdlo je široce podříznuto za jejich plného vědomí a jsou zanechána na podlaze, aby vykrvácela. Brutální metody při zacházení se zvířaty a jejich porážení na Blízkém východě by byly v EU ilegální.
Obchod je umožněn díky dotacím. V roce 2000 to bylo 110 milionu Eur, 2001 40 mil. Eur, 2002 55 milionu Eur a v roce 2003 již skoro 59 milionu Eur, pokles po roce 2000 byl důsledkem snížení vývozu kvůli slintavce a kulhavce a BSE. Evropská komise již v rámci zájmu o welfare (pohodu) zvířat akceptovala skutečnost, že subvence pro vývoz zvířat na jatka by měly být omezeny co nejvíce. Vyplácení subvencí pro vývoz dobytka na jatka bylo již ukončeno avšak se dvěmi velkými výjimkami, a to s proplácením dotací pro jatečný dobytek směřující do Egyptu a Libanonu. A protože většina dobytka z EU je vyvážena právě do Libanonu, neprovedla komise ve skutečnosti nic, aby zlepšila situaci v praxi.
Systém subvencování je jednoduché zneužít. Zjištění Evropského úřadu proti podvodům, European Anti-Fraud Office (OLAF), odhalilo množství nedostatků ve schématu proplácení vývozních refundací v případech vývozu dobytka. Existují také pochybnosti o tom, zda-li je dobytek opravdu konzumován v uvedené cílové zemi. Evropské orgány nemají právní moc, aby mohly zjistit a ovlivnit to, co se stane s dobytkem po doručení do volného pohybu ve třetí zemi. To dělá z exportního systému subvencování frašku, protože určitá část dobytka jednoduše projede Libanonem do další země do níž již EU živá zvířata nevyváží.
V návaznosti na finanční náklady pro daňové poplatníky v EU a utrpení, které zvířata zažívají, je tento obchod také riskantní z důvodu možnosti přenosu infekčních nemocí na veliké vzdálenosti, z důvodu zatížení životního prostředí při dlouhých cestách a pro potenciální ohrožení bezpečnosti potravin importující země.
Obchod nemůže být ospravedlňován na základě kulturních nebo náboženských námitek. Pokud by bylo požadováno, mohly by se rituální Halal porážky provádět v zemích EU a poté by bylo vyváženo jen maso nebo části poražených zvířat. Nesouhlasíme s náboženskými porážkami bez předchozího omráčení, ale pokud se tak má stát, je to lepší přímo v zemi EU, tak aby byla zvířata ušetřena utrpení dlouhých obtížných cest na Blízký východ.
Existují zde reálné předpoklady, že importéři na Blízkém východě budou akceptovat religiózní porážky provedené v EU i s omráčením. Mnoho členů muslimské komunity nyní akceptuje, že maso z předem omráčených zvířat může pocházet z Halal porážky a že omráčení zvířata nezabije, pouze je uvede do bezvědomí a smrt nastane po vykrvení podříznutím hrdla.
Například Nový Zéland je hlavní exportér skopového masa z ovcí poražených Halal rituálním způsobem a je významným vývozcem hovězího z Halal porážky.
Maso z Nového Zélandu získané z rituální Halal porážky je prodáváno v zemích Blízkého východu. Veškeré maso z těchto rituálních porážek z Nového Zélandu pochází ze zvířat, která byla omráčena a importéři o této skutečnosti vědí a akceptují ji.
Proplácení exportních subvencí, které podporují obchod, nemůže být ospravedlňováno ekonomickými důvody vyvážejících zemí. Např. v Irsku se snížil vývoz dobytka z 36 000 ks v roce 2003 na 12 000 ks v roce 2004, o 70 % však vzrostl počet vykrmovaných zvířat dobytka. Navzdory dramatickému poklesu vývozu se výkupní ceny za prodej dobytka zvýšily.
Subvence jsou také vypláceny překupníkům, nejsou užitkem pro chovatele.
Ekonomický vliv odstranění exportních subvencí pro dobytek bude pravděpodobně minimální, protože exportní dotace již byly staženy Světovou obchodní organizací (WTO) a vývozní subvence pro dobytek z EU za posledních deset let významně klesaly (41 Eur/100 kg pro jatečný dobytek v roce 2005, 90 eur/100 kg v 1995).
Z pohledu velkého zvířecího utrpení je proplácení exportních subvencí podporujících obchod s dobytkem neobhajitelné. Pokud by si EU přála udržet si svůj trh v Libanonu, měla by být část nákladů použitá nyní na úhradu vývozních subvencí přesměrována na podporu rozvoje nezbytné infrastruktury v Libanonu pro usnadnění vývozu masa hovězího namísto živých zvířat.
Evropská konvence o ochraně zvířat během mezinárodní přepravy, kterou Evropská komise podepsala v roce 2004, uvádí: “Z důvodu welfare zvířat by měla být doba přepravy redukována co nejvíce, včetně přepravy zvířat na jatka.”
Ve světle skutečnosti, že hospodářská zvířata jsou také cítící bytosti (Amsterdam - dohoda o EU, 1997) a povinnosti zabývat se welfare zvířat, podle EU zákonů, CIWF věří, že EU musí naléhavě ukončit obchodování s živým dobytkem.
Evropský parlament opakovaně hlasoval pro odstranění exportních subvencí z rozpočtu EU pro vývoz dobytka do třetích zemí. Navíc, navzdory skutečnosti, že Německo je jejich největším uživatelem, žádala také německá vláda ukončení těchto subvencí.
CIWF naléhá na Evropskou komisi a Radu ministrů, aby vzaly na vědomí přání parlamentu a odstranily tyto subvence jednou provždy.
Je eticky neakceptovatelné, aby peníze daňových poplatníků EU byly používány na podporu obchodu, který způsobuje zvířatům tak veliké utrpení.
Evropská komise a Rada ministrů musí jednat pro okamžité odstranění subvencí pro vývoz dobytka z Evropské unie.
CIWF a ECFA žádá Evropskou komisi aby:
- zajistila, že subvence pro vývoz dobytka do třetích zemí nebudou zahrnuty v rozpočtu EU pro rok 2006.
Žádáme Evropský parlament aby:
- podpořil písemnou deklaraci;
- hlasoval pro odstranění dotací, pokud by komise dotace pro vývoz dobytka do třetích zemí navrhovala v rozpočtu EU pro rok 2006.
Žádáme radu ministrů aby:
- žádala komisi o stažení návrhu na pokračování subvencí pro vývoz dobytka do třetích zemí z rozpočtu EU pro rok 2006;
- hlasovala proti vyplácení dotací, pokud bude komise dotace pro vývoz dobytka do třetích zemí navrhovat v rozpočtu EU pro rok 2006.
CIWF, ECFA (Evropská koalice pro hospodářská zvířata) vedou po několik let kampaň za ukončení dlouhodobé přepravy hospodářských zvířat na jatka či výkrm, tak aby přeprava byla maximálně 8 hodin či do 500 km (návrh do 500 km přidal EP, který také již 4x hlasoval pro ukončení dlouhodobé přepravy – naposledy 30.3. 2004) a aby tato zvířata byla porážena a vykrmována co nejblíže místu jejich narození a odchovu. Rada Zemědělských ministrů tento návrh nikdy nepřijala nebo se nebyla schopna dohodnout.
Naše kampaň za ukončení subvencování vývozu na Blízký východ úzce souvisí s naší celoevropskou kampaní za ukončení dlouhodobé přepravy jatečných a výkrmových hospodářských zvířat.
Další informace ke kampani Stop the Bull Ship včetně filmu a reportu naleznete na: www.ciwf.org.uk/stopthebullship
Společnost pro zvířata
Ing. Dita Michaličková (Tel.: 603 179 558)
dita.m@worldonline.cz, s.pro.zvirata@ecn.cz
www.spolecnostprozvirata.cz
CIWF
ciwftrust@ciwf.co.uk
www.ciwf.org.uk, www.ciwf.org