Názory, komentáře, publicistika
Vladimír Molek
Již čtyři tisíce občanů podepsaly petici proti lyžařskému areálu Chlum, který prosazují představitelé Jihočeského kraje v dnešním vojenském výcvikovém prostoru Boletice. Chcete-li si udělat představu o tom jak se k petici staví její adresáti - jednotlivé státní orgány, přečtěte si následující článek, kde reakce shrnuje a komentuje Vladimír Molek z českobudějovického sdružení Calla, které sběr podpisů koordinuje.
Miroslav Patrik, Občanské noviny
Ke zcela nové strategii přistoupilo deset ekologických sdružení, která již několik let kritizují výstavbu dálnice D8 bez patřičných ekologických parametrů. Pro jednání se zástupci Ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic, které na 27. listopadu svolal hejtman Ústeckého kraje, předložili aktivisté velkorysé návrhy, jak ukončit vzájemné spory. Kompromisem by podle nich byla výstavba dlouhého tunelu na území CHKO České středohoří. Občanská sdružení by pak na D8 ukončila veškeré aktivity a na základě mimosoudních jednání postupně stáhla všech jedenáct žalob.
Anis Shivani, Adbusters
Protože velká média se touto otázkou vůbec nezabývají, analýza toho, kam směřujeme a co jsme udělali špatně, obyčejně bývá chybná. Průzkum nekalé a zločinné strategie, kterou fašistické režimy provádí, aby zlegalizovaly svojí agendu a zrychlily úroveň změn ve svůj prospěch, se odmítá jako záliba v „konspiračních teoriích“. Pokud neslušné slovo (f-word) konečně vyslovíme, pozorovatelé nás rychle upozorní na zjevné nepodobnosti s předchozími variantami fašismu. Američtí spisovatelé se opovažují nemluvit pravdu.
Miroslav Hudec, Občanské noviny
Chceme-li hodnotit letošní Den bez aut, lze to udělat třeba na základě novinových zpráv, a klidně jediným slovem: skepse. Tak třeba Právo 23. září: "Den bez aut letos Evropu nenadchl." Lidové noviny se omezily na fotografie předsedy sněmovny Zaorálka klusajícího pražskými ulicemi ve sportovním a ministra životního prostředí Ambrozka pózujícího před objektivy s bicyklem. Podtitulek suše sděluje, že den neden, v Praze a v Plzni byly ulice ucpané jako jindy...
Susan George, Guardian
Když jsem ve středu ráno přijela do Británie, všechny noviny naříkaly nad špatným stavem britského penzijního systému. Někdy navečer jsem zjistila, že většina Britů vůbec netuší, že se v Londýně koná třetí Evropské sociální fórum (ESF), na kterém se sešly desetitisíce intelektuálů a aktivistů z celé Evropy a dalších kontinentů. Tato dvě zjištění mají leccos společného. Neoliberalismus, který v Británii začala oficiálně propagovat Margaret Thatcherová, je pořád živý a dělá dál svojí špinavou práci. Jak se ukázalo ve středečních novinách, pořád má sklony ničit těžce vydobytá práva – pardon, „privilegia“. Bohužel se zdá se, že mnoho lidí to bere jako samozřejmost a veškerý odpor považují za marný.
Miroslav Patrik
Zdá se, že ani povinnost České republiky vyhlásit území soustavy Natura 2000, resp. oblasti podle směrnice o ptácích a o stanovištích s jasně definovanou ochranou, nijak neznepokojuje betonovou lobby v tom, že by se některé připravované trasy silnic dálničního typu těmto oblastem vyhnuly nebo aspoň „pohnuly“ patřičným směrem. Výstavba dálnic je totiž stále politickým hitem všeho dobrého, co si politik může vymyslet. Naopak jejich kritici jsou vykreslováni v těch nečernějších barvách, počínaje podílem na růstu nezaměstnanosti a konče vlivem malého zájmu velkých investorů, když není zajištěno napojení na dálnici.
Deset brněnských osobností
Milí spoluobčané, našemu městu hrozí největší nebezpečí od dob, kdy se našim předkům podařilo odrazit útok Švédů. Vedení města chce odsunout brněnské hlavní nádraží pryč z centra směrem na jih až za Zvonařku. Své město můžeme zachránit v sobotu 9. října od 8 do 16 hodin. Nikoho z nás to přitom nebude stát víc než půl hodiny.
Petr Kužvart
Dvě občanská sdružení zaměřená na ochranu životního prostředí se právě odvolala proti stavebnímu povolení na kolosální “dálniční” křižovatku, jež by se měla budovat v Praze 6, v severním předpolí Strahovského tunelu. Proč tak učinila? Vydané povolení je nezákonné a nesprávné. Jde o typický příklad politického a úřednického selhání při ochraně veřejných zájmů, zjevně ve prospěch výstavby důležité části obchodně zajímavého, ale dopravně a environmentálně zhoubného a finančně nesmírně náročného “dálničního” průrazu centrem města.
Tomáš Tetiva
„Která část vašeho těla je nejošklivější? Někteří říkají, že váš nos. Jiní, že palce u nohou. Ale já si myslím, že to je vaše mysl. Řekl bych, že to je vaše mysl…“ Takhle charakterizoval před více než pětatřiceti lety legendární průkopník rockové avantgardy Frank Zappa na své proslulé konceptuální desce We´re Only In It For The Money americké konzervativce a s mrazivou přesností a vtipem sobě vlastním popsal politické a sociální vření ve Spojených státech na konci šedesátých let. Škoda, že už Frank Zappa není mezi námi. Natočil by dnes další skvělou desku, anebo by tváří v tvář nekompetentnosti Bushovy administrativy rovnou kandidoval na post prezidenta?
Erazim Kohák, Občanské noviny
Na stanici metra Budějovická se mi manželka zhroutila v náručí. V našem věku už to není jako kýchnutí. Úzkostlivě jsem se skláněl nad člověkem, s nímž jsem prožil tolik života, a čekal na záchranáře. Byl jsem rád, že nepřijeli s koňmi. Do Thomayerovy nemocnice jsme dojeli včas. Ani jsem si nevšiml, že je motor špatně seřízený a výfuk mohutně posiluje skleníkovou vrstvu.
Jim Motavalli, E/The Environmental Magazine
Vypadá to zjevně nespravedlivě – Evropané se snaží více než jiní lidé na planetě snížit množství emisí způsobující globální oteplování, a přece je Evropa velmi citelně postižena důsledky klimatických změn. Uplynulý týden Evropská agentura pro ochranu životního prostředí (EEA) zveřejnila zprávu, která uvádí, že náš kontinent se ohřívá rychleji než zbytek světa, což má za následek vlny veder (jako ve Francii, kde loni v létě zemřelo 15 tisíc lidí), záplavy a ztrátu zhruba tří čtvrtin švýcarského zalednění kolem roku 2050.
Jakub Sklenka, Cykloserver.cz
V roce 2002 jsem se rozhodl, že mám-li v Dobrovízi památkově chráněný statek, je-li Dobrovíz památkově chráněnou obcí, opravují-li všichni vlastníci památkově chráněných domů své domy do původního stavu, bylo by žádoucí celou vesničku ukázat veřejnosti. Je plno možností jak do Dobrovíze přivést návštěvníky. Bohužel vše v dnešní době závisí na penězích a povoleních. Sám jezdím na kole poměrně často a jako obyvatel Prahy 6 (západní část Prahy) jsem cestu na Okoř (jediný významnější cyklistický cíl) jel asi 100x. Rozhodl jsem se tedy, že pro zpestření možností cyklistických výletů vybuduji cyklotrasu, která povede přes Dobrovíz... Celkově mě příprava cyklotrasy a úprava návsi přišla na 300 hodin práce, asi 400 kilometrů jízdy autem, cca 100 telefonních hovorů, papír a drobné administrativní náklady nepočítám.
|

Praktické návody, jak uplatňovat svá občanská práva. http://obcan.ecn.cz
- Právo vědět - Účast na rozhodování - Rovné příležitosti - Občan v EU -
ke kterým se můžete připojit
Zpravodajství Econnectu
 finančně
podpořila Evropská komise a Ministerstvo životního prostředí. Za obsah
odpovídá občanské sdružení Econnect.
Tipy Econnectu pro oblast ŽP:
Významné kauzy ekologického hnutí
Seriál kauz, které ovlivnily vývoj ekologického hnutí v ČR připravil v roce 2003 časopis Sedmá generace, autor Martin Ander.
Diskuse o životním prostředí a regionálním rozvoji
- E-mailové konference
(pro další informace a přihlášení piště správci):
- Názory a komentáře:
vytisknout
|