Mongabay.com: Dálnice národním parkem Serengeti „zabije“ migraci
17. 8. 2010 - Radek Dohnal , Econnect
Chystaná výstavba dálnice spojující města Arusha a Musoma v Tanzanii naráží na odpor jednotlivců, turistů i ochránců přírody. Rozvojový projekt za 480 milionů dolarů, který je součástí realizace předvolebních plánů prezidenta Jakaya Kikweteho, totiž zahrnuje vedení dopravní tepny severním cípem národního parku Serengeti.Ochránci přírody argumentují tím, že silnice bude vytvářet fyzickou bariéru přirozené migraci a mohla by i nakonec migraci zcela „zabít“. Podle ochránců je severní část parku málo dotčená a měla by takovou i nadále zůstat. Silnice přispěje k zavlečení invazních druhů a zpřístupní celou oblast pytlákům. Tanzanská ministryně životního prostředí a cestovního ruchu Shamsa Mwangungaová však na tyto argumenty v diskusi nepřistoupila. „Kritika výstavby dálnice je výplodem aktivistů, kteří nemají ponětí o našich skutečných plánech... Všichni usilujeme o zachování přírodních zdrojů... a nebudeme dělat kompromisy,“ říká ministryně Mwangungaová.
Ministryně tvrdí, že silnice nebude představovat řez napříč národním parkem a nebude mít vliv na migraci volně žijících živočichů, protože konkrétní úseky vedené národním parkem mají být pouze dvouproudové a nezpevněné.
Do diskuse kolem plánované výstavby se zapojil i Richard Leakey, ředitel Národního muzea v Keni, který rozhodně není o neškodnosti silnice přesvědčen. „Musíme mít na paměti, že primárním cílem výstavby dálnice je růst měst Mwanza a Musoma u Viktoriina jezera, které mají každé dnes půl milionu obyvatel,“ říká Leakey. „Díky dálnici budou mít za 50 let tato města aglomeracemi s 3– 4 miliony obyvatel,“ říká Leaky a dodává: „Za 30 nebo 40 let už nebude nezpevněná cesta potřebám velkých měst zdaleka stačit. Nynější stavba je předpokladem pro budoucí vybudování šestiproudé dálnice a železnice, které proces migrace doslova zabijí.“
Pokud se silnice vybuduje, v důsledku kontinuální dopravy nebude pro volně žijící zvířata možné komunikaci překonat. Zvířata nebudou moci dokončit svůj přechod do navazující keňské rezervace Masai Mara a budou spásat porosty jen v jižní části Tanzanie. Přitom právě migrace velkých stád představuje turistické lákadlo, které každoročně přidává desítky milionů dolarů od turistů do státní pokladny.
V současné době jsou navrženy ještě dvě alternativní trasy umožňující rozvoj regionu – na jih od Serengeti a severně od Keni. Představují vyšší finanční zátěž, které by však podle Leakeyho neměly být překážkou v porovnání s významem migrace. „Je lepší pohlídat si dlouhodobé dopady stavby dálnice v perspektivě 50 nebo 100 let než dávat přednost krátkozrakým politickým rozhodnutím, které budou mít trvalý dopad na životní prostředí,“ říká Richard Leakey.
Podle zprávy Pauly Kahumbu Road through the Serengeti will eventually 'kill the migration' zveřejněné na serveru mongabay.com 8. 7. 2010. Autorka zprávy Paula Kahumbu je výkonnou ředitelkou organizace WildlifeDirect.