Tisíce lidí v centru metropole zažily, jak by vypadalo město bez aut
19. 9. 2006 - Hugo Charvát , Ekolist
-foto-
Víkendové krásné počasí přilákalo od sobotního večera, kdy se nábřeží uzavřelo pro auta a naopak otevřelo pro pěší, cyklisty a tramvaje, tisíce lidí, kteří vyslyšeli pozvání organizátorů z projektu Auto*Mat, divadla Alfred ve dvoře a Magistrátu hlavního města Prahy.
Nábřeží se s postupujícím časem plní více a více, projíždějící tramvaje mají chvílemi co dělat, aby se mezi lidmi propletly. Uzavřené nábřeží přilákalo řadu rodin s dětmi, pro které zahrálo pouliční loutkové divadlo, mohli se projet cyklotaxíkem, odpočinout si v hamakách zavěšených mezi stromy na nábřeží nebo si něco vyrobit v keramické dílně. Nad jejich bezpečností bděli strážní andělé, kteří také všem rozdávali letáky s programem.
V nich se návštěvníci dozvědí, co projekt Auto*Mat v Praze prosazuje. Je jím například po vzoru německých měst snížení rychlosti na některých komunikacích na 30 km/h, což přináší nejen méně nehod a zranění, ale také snížení hluku. Dalším velkým tématem je vytváření bezpečných cest do škol, včetně zužování vozovek, zpomalovacích pruhů nebo nových semaforů Dalším dobrým řešením pro dopravu je podle Auto*Matu sdílené vlastnění automobilů, které se pak používají, jen když je řidiči skutečně potřebují. Projekt Auto*Mat chce také vyvrátit mýtus, že Praha není vhodné město pro cyklisty. Prvním důvodem nevhodnosti je prý to, že jde o historické město a není zde místo pro stezky. Jenže podle Auto*Matu je to kvůli tomu, že je v centru Prahy 24 000 parkovacích míst. Není pravda ani to, že kola nejsou v Praze vhodnou dopravu, protože je město značně kopcovité. Stejně horská jsou však i různá italská nebo švýcarská města a obyvatelé zde kolo používají každý den. Neobstojí ani tvrzení, že jízda na bicyklu je nezdravá kvůli zplodinám z aut, podle studie Britské lékařské asociace jsou městští kolaři překvapivě zdraví. Cyklisté jsou totiž vystaveni polovičním dávkám škodlivin oproti řidičům automobilů. Jednak sedí mnohem výše než řidič běžného vozu, netráví tolik času na nejzatíženějších křižovatkách a nejsou v uzavřeném prostoru vozu, který se hůře odvětrává.
Mnozí návštěvníci využili pozvání na nezvyklou nedělní snídani a přinesli si sebou do centra města doma připravené jídlo. „Je to parádní, že si tu člověk může udělat piknik a podpořit tím to, aby v se v Praze lépe dýchalo a aby se dalo jezdit ve městě na kole,“ říká Markéta Vacková. Pro ni i pro její maminku je kolo přirozeným dopravním prostředkem, auto nemají a ani ho nechtějí. Pražská doprava podle ní nevychází dobře ve srovnání s Berlínem, kde je automobilová doprava i v širším centru města značně omezená a přednost mají pěší a lidé na bicyklu. „Atmosféra je úplně jiná, všude jsou stromy a na kole jezdí úplně všichni. Mohou jezdit klidně, pomalu a ne jako o život jako v Praze. Podle mě jsou tam lidé spokojenější,“ myslí si Markéta Vacková. Praha se víkendovou akcí připojila k dalším 44 městům v České republice, v celé Evropě jich slaví týden mobility na 1 100.
„Je to jedna z prvních příležitostí ukázat mojí přítomností podporu akci, která se mi velmi líbí. A líbí se z řady důvodů, především ale kvůli tomu, že nabízí možnost zamyšlení se a diskuze nad ekologickými problémy dopravy,“ vysvětlil, proč přišel na Smetanovo nábřeží, také čerstvě jmenovaný ministr životního prostředí Petr Jan Kalaš. Ten se na nábřeží sešel nejen s lidmi z nevládních organizací, ale neformálně i s pražským primátorem Pavlem Bémem. Podle Kalaše Praha již teď musí řešit velké problémy s emisemi prachu a do budoucna i problémy s hlukem a emisemi oxidu dusíku. Řešení jako je mýtné nebo zmenšování parkovacích ploch v centru si ministr životního prostředí dovede představit, nicméně musí se zavádět postupně tak, aby nevznikly žádné negativní dopady. Ministr dodal, že se v následujícím týdnu sejde s primátorem Prahy oficiálně a budou hovořit o konkrétních projektech na ochranu životního prostředí v Praze. Ministr prohlásil, že se velmi těší na páteční slavnostní cyklojízdu, byť jak sám řekl, nemá ještě s takovou akcí žádnou zkušenost. „Ve všech městech Evropy je kolo jako dopravní prostředek součástí každodenního života. Praha je v tomhle trendu ještě na začátku,“ řekl Kalaš. Ministr životního prostředí ještě dodal, že se již dohodli s ministrem dopravy Aleš Řebíček na podpoře alternativních druhů energie v dopravě a také větší podporu přepravě zboží na železnici na úkor nákladních automobilů.
Program na nábřeží pokračoval řadou vystoupení nejrůznějších umělců, například písničkářky Jany Vébrové, pěveckých sborů Hlahol nebo Doubravánek, ale i celé řady performancí. Obyvatelé i návštěvníci Prahy se navíc mohli sami aktivně zapojit, například pro ně byly připraveny stojany a malířské potřeby, aby sami zachytili pohled na vltavské nábřeží. Pozornost přitahovala i barvicí dílna iniciativy Růžové kolo. Ta chce upozornit na cyklistiku ve městě tím, že si lidé vlastnoručně přebarví své kolo na ostře růžovou barvu. Ta je jednak v běženém provozu nepřehlédnutelná, navíc takto upravené kolo neláká zloděje. „Zdá se mi to jako dobrý nápad, dobrá recese,“ říká jeden z barvičů, Jiří Knitl. „A chci podpořit nejen svoje kamarády, kteří to vymysleli, ale i sám sebe při dopravě v Praze, protože je skutečně pro cyklisty nebezpečná. Chci ukázat, že kolo do města patří“. Nakonec odjelo ze Smetanova nábřeží dvanáct nových propagátorů bezpečné cyklistiky na růžových kolech, čímž se jich celkový počet zvýšil na jednatřicet.
(Článek jsme převzali se svolením redakce on-line deníku EkoList po drátě. Ukázkový výtisk tištěné verze časopisu si můžete objednat zde.)