Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - životní prostředí
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > 
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Soutěž o ceny pro Velkého bratra začíná

16. 6. 2005
Petra Kolínská [Iuridicum Remedium] -


Náš Velký bratr není reality show, náš Velký bratr je realita!

Vyhlášení prvního ročníku cen pro Velkého bratra (Big Brother Awards) je součástí širšího projektu, jehož cílem je zvýšit povědomí nejširší veřejnosti o důležitosti ochrany soukromí v moderní společnosti. Projekt chce povzbudit občany, aby toto své právo aktivně prosazovali, a to jak ve vztahu k soukromým subjektům, tak ve vztahu k veřejné správě. Slavnostní ceremoniál vyhlášení a předání cen proběhne 28. října 2005 v divadle Na Zábradlí.

Vlastnímu udělení cen Velkého bratra bude předcházet několikaměsíční informační a mediální kampaň, která občany upozorní na problematiku ochrany soukromí ve spojitosti s využíváním moderních technologií (zejména kamery, čipy, mobilní telefony, internet). Během této kampaně bude veřejnost moci zasílat své nominace na ceny pro Velkého bratra.

Ceny budou uděleny v sedmi kategoriích
Dlouhodobé porušování lidského soukromí (pro soukromé firmy nebo státní instituce)
Největší firemní slídil (pro komerční firmy)
Největší úřední slídil (pro státní instituce)
Nebezpečná nová technologie
Právní norma Velkého bratra
Slídil mezi národy
Výrok Velkého bratra
Cena Za přínos ochraně soukromí

Aby bylo udělování cen maximálně objektivní, bude v porotě zastoupena řada důležitých subjektů, působících v oblasti ochrany soukromí – zástupci zahraničních i domácích nevládních organizací, právníci, akademická sféra, spotřebitelské organizace. Ceny budou udělovány nejen v podobě anticen (tzv. Big Brother), ale bude uděleno také ocenění za přínos v ochraně soukromí.

Ceny Velkého bratra jsou udělovány již několik let v různých zemích světa – za všechny uveďme – Německo, Kanada, Nizozemí, Velká Británie, Itálie. V České republice je vedoucím realizátorem projektu občanské sdružení Iuridicum remedium. Na projektu se dále podílí Sdružení na ochranu spotřebitelů, Bits of Freedom (Nizozemí) a FoeBuD (SRN).

Podrobnosti o soutěži a celém projektu najdete na internetové adrese http:/www.bigbrotherawards.cz.

Projekt Big Brother Awards finančně podpořily:
MATRA/KAP - Velvyslanectví Nizozemského království
Česko-německý fond budoucnosti

Kontakty pro novináře:
Petra Kolínská
tisková mluvčí projektu
tel.: 776 552 022
e-mail: bigbrother@juristic.cz

Helena Svatošová
koordinátorka projektu
tel.: 776 687 353
e-mail: bigbrother@juristic.cz

Filip Pospíšil
expert projektu
tel.: 776 590 170
e-mail: bigbrother@juristic.cz



Příloha tiskové zprávy
Obchodní řetězce tají, jak nakládají z daty zákazníků

Občanské sdružení Iuridicum Remedium začalo 6. dubna letošního roku rozesílat 32 vybraným obchodním řetězcům působícím v České republice dotazník týkající se práv zákazníků a zaměstnanců. Účelem dotazníkové akce bylo získat základní přehled o zavádění nových technologií a respektování práv zákazníků i zaměstnanců v těchto prodejnách. V České republice dosud podobný průzkum neprovedla žádná státní instituce ani nevládní organizace.

Dotazník obsahoval několik desítek stručných a jasných otázek ohledně zpracovávání osobních údajů zákazníků a zaměstnanců, využívání kamerových systémů a využívání RFID technologií. Na otázky měly obchodní řetězce odpovídat převážně zaškrtnutím odpovědi ANO/NE.

I přes četné urgence významné řetězce – jako například Ahold, TESCO, Carrefour, Billa, Bauhaus a IKEA – na dotazník vůbec písemně odpověděly. Jiné firmy, například Lidl, Datart a Kaufland ve svých odpovědích vyplnění dotazníku odmítly s tím, že se jedná o interní záležitost firmy. Jiné firmy, jako například Makro, dotazník nevyplnily a v zaslané odpovědi ve formě e-mailu odpověděly pouze částečně (např. připustily využívání kamerových systémů). Jedinou firmou, která zaslala nazpět vyplněný dotazník, byla společnost Delvita. Ale i tato firma v dotazníku „zapomněla” odpovědět na některé dotazy – například na otázku, zda je zákazník informován o tom, že má možnost přístupu ke svým osobním údajům získaným kamerovými systémy, či zda je o zpracování osobních údajů kamerovými systémy informován Úřad na ochranu osobních údajů.

„I nezasvěcený pozorovatel si všimne, že v obchodech jsou masivně využívány stovky kamer. Co se se záznamy děje, ale nikdo z nakupujících neví. Reakce obchodních řetězců na dotazník potvrdily náš předpoklad, že firmy nakládají s osobními údaji spotřebitelů bez dostatečné kontroly,” uvedl Filip Pospíšil, člen občanského sdružení Iuridicum Remedium.

Iuridicum remedium chce proto výsledky svého šetření předat Úřadu na ochranu osobních údajů, který má na ochranu osobních dat občanů ČR dohlížet. „Zároveň úřad vyzveme, aby v obchodních řetězcích provedl kontrolu nakládání s osobními daty zákazníků a zaměstnanců, doplňuje Helena Svatošová z téhož sdružení.

Kontakt: Mgr. Filip Pospíšil, tel. 776 590 170, IuRe, Lublaňská 18, Praha 2 Petra Kolínská

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


-
Související odkazy
  • Big Brother Awards
  • Související články

    -

    Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
    Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
    Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz