Výzva sdružení Auto*Mat: Pět bodů pro Prahu přívětivější k chodcům a cyklistům
O Praze se právem říká, že je jedním z nejkrásnějších měst světa. Při přebíhání přechodů, kde svítí zelená sotva pár vteřin, nebezpečném kličkování na kole mezi kolonami aut kvůli neexistenci cyklistických pruhů, nebo složitém obcházení vozů zaparkovaných už i na chodníku ale člověk sotva věří, že se nachází v obdivovaném srdci Evropy. Praha utrácí miliardy ročně za silnice a tunely. Vyzýváme vedení Prahy, aby do září 2008 - během následujícího roku - přistoupilo ke konkrétním krokům, jež nastartují pozitivní proměnu města.
Pro chodce, cyklisty, maminky s kočárky, seniory a lidi s handicapem jsou ale ulice pořád stejně málo přívětivé. Podnikaná opatření jsou nedostatečná. Proměna města přitom nemusí být drahá. Spíše než utrácení dalších miliard z veřejných rozpočtů by pomohly promyšlené kroky a inspirace zeměmi, které už pochopily, že město musí být především prostorem pro lidi.
- Vypracovat dlouhodobou koncepci pro podporu pěší a cyklistické dopravy (za účasti veřejnosti). Vedení města tak získá přehled o tom, co chodce a cyklisty v Praze nejvíce trápí a jaká jsou možná řešení. Problémy budou jasnější.
- Umožnit obousměrný průjezd cyklistů v 5 jednosměrných ulicích (Pařížské, Šeříkové, Opletalově, Křižíkově, Dejvické). Město bude průjezdnější.
- Zřídit představená stání cyklistů před automobily v 5 křižovatkách (U Bulhara, Dukelských Hrdinů x Veletržní, náměstí Kinských, Na Slupi - Albertov, Těšnov - Florenc). Křižovatky budou bezpečnější.
- Optimalizovat interval zelené na 5 frekventovaných přechodech pro chodce v centru města (Náměstí Jana Palacha, Smetanovo nábřeží před Národním divadlem, I.P. Pavlova, Jana Želivského x Vinohradská, Vršovická u Vršovického nádraží). Přechody budou kulturnější.
- Zahrnout prvky cyklistické infrastruktury do všech rekonstrukcí a nové výstavby komunikací (zejména: Štefánikův most, Václavské náměstí, Kaprova ulice, Libeňský most, Hlávkův most, Letenská pláň). Praha bude modernější.
Praha je dnes na 73. místě z 215 světových měst, v nichž se hodnotí kvalita života. Využije Praha své příležitosti a přiblíží se Curychu, Ženevě či Vídni? Bude bezpečnější, klidnější a přátelštější k k chodcům a cyklistům? Pomozte nám přesvědčit politiky, že to za to stojí! Pět bodů Auto*Matu pro Prahu přívětivější k chodcům a cyklistům.