Otevřená škola dává šanci dalším učitelům: Přihlásit se mohou na začátku roku 2010!
28.12.2009
ÚSTÍ NAD LABEM [realizátor projektu Otevřená škola - ASISTA Most]
Autor: Jaroslav Formánek, Lucie Bartoš, tel: 776 368 555
Záměr zřídit v Ústeckém kraji deset E-center pro samostudium žáků základních a středních škol zveřejnil již v prvním pololetí roku 2009 realizátor projektu Otevřená škola, vzdělávací a poradenská společnost Asista s.r.o. z Mostu. Ta na realizaci získala grant: projekt, který schválili krajští zastupitelé, je tak spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. „Na základě zájmu škol a průzkumů, které jsme zajistili, jsme se rozhodli, že místo deseti vybavíme technicky rovnou dvacet škol,“ informoval Jaroslav Formánek, manažer projektu. Mezi školami, které se jako první dostaly do výběru, jsou například Střední škola technická AGC Teplice, SŠ diplomacie a veřejné správy Most, ale také zástupci z Chomutova, Ústí nad Labem či Podbořan. Více – konkrétně jedenáct - je ovšem základních škol, v Mostě například 8. ZŠ. V tuto chvíli zbývá prostor pro pouhé čtyři.
Nyní se mimo jiné připravují obsahy výukových modulů pro učitele. Jde například o motivační kurzy s využitím elektronických forem vzdělávání („Jak motivovat žáka“, „Využití eLearningu při samostatné přípravě žáka – autotesty, on line úkoly“, „Technické zpracování, implementace a správa administračního softwaru“). „Půjde o skutečně praktické návody,“ uvedl Jaroslav Formánek. Absolventi získají certifikát. Zájemci se mohou hlásit na email formanek@asista.cz nebo na telefonním čísle 736 630 984. Podrobné informace a elektronický dotazník naleznou také na adrese www.otevrena-skola.cz. Kurzy pro učitele začnou začátkem roku 2010 - od února. Jsou zcela zdarma a realizují se formou e-learningu (vyjma úvodního a závěrečného workshopu), což učitelům usnadní organizaci času a omezí jejich nepřítomnost ve škole. Pedagogové oceňují, že jde o on-line distanční vzdělávání, kdy mohou studovat kdekoliv ve svém volném čase, a přesto je jim pro diskuzi, otázky i ověřování znalostí k dispozici tutor neboli učitel po síti.
Pro vybrané žáky budou poté následovat kurzy jako například „Jak na úkoly on line“, „Autotesty jako příprava na písemku a zkoušení“, „Dýdžejem za 10 dní“, „Natoč mě - zpracování fotografie a filmu“, „Jak na webové stránky“, „Admin - správce školního/třídního portálu“. E-centra mimo jiné vyřeší problém dětem, kterým rodiče nemohou pořídit vlastní počítač. I oni tak budou moci nejen zkoušet autotesty a vypracovávat úkoly, ale budou moci rovněž vstupovat na školní portál a účastnit se chatů či si zde založit osobní profil.
Zavedení e-learningu do učiva a komunikace mezi studentem a žákem přináší řadu pozitiv: kromě jiného se totiž také eliminuje řada poruch učení, jimiž dnes děti trpí – například dyslexie či dysgrafie. Škola se tak mimo jiné stává pro děti zábavnější, pokud mohou učivo přijímat interaktivním způsobem. Tomu pomůže i školní vzdělávací portál, který na školách v rámci projektu Otevřená škola vznikne a bude mít řadu speciálních funkcí. „Zpracované úkoly nezůstanou u žáka v sešitu, ale bude je moci zveřejnit na školním portálu,“ zmínil Jaroslav Formánek. Školy budou motivovány například i tím, že budou soutěžit o nejlepší portál. Společné zapojení dětí a učitelů tak bude intenzivnější i nad rámec vyučování. Díky těmto aktivitám také vznikne řada moderních metodických výstupů pro ostatní školy. Žáci budou mít možnost podílet se na hodnocení kvality a efektivity výuky.
CITACE UČITELŮ K VOLNÉMU VYUŽITÍ:
Vladimíra Ilievová, ředitelka Střední školy diplomacie a veřejné správy Most: „Já jako tvůrce webových stránek školy jsem určitě uvítala možnost být účastna v projektu Otevřená škola, protože díky tomu máme nové stránky, nový portál. Jsem za něj velmi ráda, je to první krok k otevřenosti. A dále si myslím, že druhým krokem bude zřízení e-learningového centra na naší škole, které samozřejmě zase zapadá do koncepce školy, protože všichni ´jedeme´ na noteboocích - jak vyučující, tak studenti. Ve finále bych byla ráda, aby vznikaly výstupy, na kterých se podílejí studenti i se svými kantory.“
Pavel Kosina, učitel Střední zdravotnické školy Chomutov: „Ze začátku jsem MĚL takovou nedůvěrou, protože my v podstatě podobný e-learningový systém provozujeme. Nicméně mě to zaujalo, protože by se mohly vtáhnout možná některé učitelky do toho, aby jej víc používaly – ale nikoli právě jenom jako úložiště dat, líbilo by se mi, kdyby se naučily skutečně on-line komunikaci.“
Lucie Rohlíková, metodička e-learningu, Západočeská univerzita Plzeň, která povede motivační on-line kurzy v Ústeckém kraji: „V tomto projektu je mým úkolem vytvořit celkem pět kurzů, které jsou zaměřené jednak na motivaci vůbec k tomu, aby učitelé e-learning využívali ve své práci, a jednak především přinést konkrétní náměty, příklady, metodické pokyny možná k tomu, jak co nejefektivněji počítač a nové technologie využívat v práci."