Výsledky testu internetových obchodů
8.6.2001
PRAHA [Sdružení obrany spotřebitelů ČR]
Autor: Karel Pavlik
Testováno bylo celkem 27 českých internetových obchodů. Jejich výběr byl proveden náhodně tak, aby byly zahrnuty velké i malé obchody z různých oborů.
Prvním kritériem hodnocení bylo, nakolik pečlivě obchodníci poskytují spotřebitelům informace stanovené zákonem.„Výsledky nás nepotěšily. Ještě několik měsíců po 1. lednu, kdy nová legislativní úprava nabyla účinnosti, nesplnilo zákonná ustanovení plných 96 % internetových obchodů. Své nejzákladnější identifikační údaje, kterými jsou adresa a IČO, svým zákazníkům nesdělilo celkem 44 % testovaných obchodů,“ uvádí autor projektu, místopředseda Republikového výboru SOS Karel Pavlík.
Český spotřebitel má letos již podobné právo odstoupit od koupě zboží uskutečněné na dálku, jako kterýkoli jiný spotřebitel v členské zemi Evropské unie. „Většina spotřebitelů bohužel dosud neví, že má právo od smlouvy uzavřené přes internet do 14 dnů odstoupit. A prodávající na to, přestože mají ze zákona tuto povinnost, většinou spotřebitele neupozorňují. Přitom jsou sami proti sobě – pokud totiž prodávající nesplní svou informační povinnost, prodlužuje se lhůta, během které má spotřebitel právo od smlouvy odstoupit, dokonce na tři měsíce,“ dodává Karel Pavlík.
U každého z 27 internetových obchodů bylo v rámci testu SOS objednáno zboží. Ovšem od 33 % obchodů toto zboží ve lhůtě šesti týdnů nebylo vůbec doručeno. Při následném vrácení zboží zaslala většina obchodů promptně zpět peníze. U 15 % obchodů však bylo nutno vrácení peněz urgovat. Jeden obchod nestačil peníze vrátit ani během osmi týdnů.
„Sdružení obrany spotřebitelů České republiky se na základě neuspokojivých výsledků testu hodlá problematice internetových obchodů věnovat i nadále. Také proto, že vnímáme rostoucí význam obchodování prostřednictvím internetu,“ konstatoval František Lobovský. Na stránkách internetového serveru Svět spotřebitelů www.spotrebitele.cz je již všem konzumentům k dispozici Databáze spotřebitelských zkušeností, kam všichni spokojení i nespokojení zákazníci mohou zapsat svojí zkušenost – a nejen s elektronickými obchody. Současně zde mohou hledat poučení ze zkušenosti ostatních.
Podrobný text závěrečné zprávy testu internetových obchodů a Doporučení spotřebitelům při nákupech v elektronických obchodech jsou k dispozici všem zájemcům na internetovém serveru Svět spotřebitelů, provozovaném Sdružením obrany spotřebitelů České republiky na adrese www.spotrebitele.cz.
Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky
tel./fax: 02/9621 2004
www.spotrebitele.cz
Karel Pavlík
pavlik@spotrebitele.cz
0603/434747
Máte-li zájem o zasílání dalších informací od Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, tak nám laskavě upřesněte kontakt na Vas na e-mailovou adresu redakce@spotrebitele.cz. Děkujeme.