Internetové obchody neplní povinnosti
7.8.2003
PRAHA [Sdružení obrany spotřebitelů ČR]
Autor: Ivana Picková , tel: 224 239 940
Od 1. ledna 2001 nabyla účinnosti novela Občanského zákoníku 40/1964 Sb., která implementuje některá ustanovení evropské směrnice o uzavírání smluv na dálku 97/7/ES, čímž došlo k významnému zlepšení postavení spotřebitelů. Jedním z významných aspektů této novely je i informační povinnost internetových obchodů. V březnu a září 2001 Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS) provedlo dva testy, které ukázaly významné nedostatky v dodržování zákona. Pro zjištění aktuálního stavu se SOS rozhodlo test v letošním roce zopakovat.
V polovině července bylo testováno 120 internetových obchodů. Test se zaměřil na poskytování nejzákladnějších informací (adresa, IČ, poučení o možnosti odstoupení) před uzavřením smlouvy. Výsledky jsou znepokojující:
• o své adrese informovalo předem spotřebitele 83 % obchodů;
• další základní identifikační údaj, kterým je IČ, poskytlo jen 45 % obchodů;
• pouze 15 % z nich informovalo spotřebitele předem o jeho právu na odstoupení od smlouvy;
• všechny tři testované informace spotřebiteli poskytlo pouze necelých 11 % obchodů.
„Výsledky testu jsou pro nás zklamáním,“ uvedl František Lobovský, předseda Republikového výboru SOS a dodal: „Prodávajícím evidentně nestačilo ani více než 30 měsíců, aby se sžili s novou právní normou. Ani řada spotřebitelů bohužel dosud neví, že má právo od smlouvy uzavřené přes internet do 14 dnů odstoupit. A prodávající na to, přestože mají ze zákona tuto povinnost, většinou spotřebitele neupozorňují. Přitom jsou sami proti sobě – pokud totiž prodávající nesplní svou informační povinnost, prodlužuje se lhůta, během které má spotřebitel právo od smlouvy odstoupit, dokonce na tři měsíce.“
Text Závěrečné zprávy provedeného testu včetně podrobných výsledků i přesného popisu výběru obchodů i metodiky testování jsou k dispozici všem zájemcům na internetovém serveru Svět spotřebitelů, provozovaném Sdružením obrany spotřebitelů České republiky na adrese www.spotrebitele.info.
Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info
sos@spotrebitele.info
Ivana Picková, public relations
pickova@spotrebitele.info, 604 956 114
František Lobovský, předseda Republikového výboru
lobovsky@spotrebitele.info, 603 248 266
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v osmi krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.info) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International.