Způsoby poškozování práv spotřebitelů se mění
7.8.2003
PRAHA [Sdružení obrany spotřebitelů ČR]
Autor: Ivana Picková , tel: 224 239 940
V osobních poradnách Sdružení obrany spotřebitelů České republiky i prostřednictvím dalších informačních kanálů (SOS po telefonu, www.spotrebitele.info) se kromě tradičních poradenských problémů stále častěji objevují některé nové projevy klamání spotřebitelů. Ať už se jedná o společnosti, které se pohybují v cestovním ruchu a nabízejí timesharingové pobyty, ale v rozporu se zákonem neumožňují lidem odstoupit od smlouvy, uzavřené mimo prostory obvyklé k podnikání, nebo o přesměrování internetového spojení na linky se zvýšenou tarifikací, klamavé informování při odesílání SMS zpráv z telefonních automatů (Český Telecom), různé soutěže s „výhrami“, nedostatečné informování zákazníků v internetových obchodech a další.
Celkem zaregistrovalo SOS ve všech formách poradenství za uplynulých 6 měsíců letošního roku cca 4000 podání. Naprostá většina se týkala reklamací (49 %), což se dá vysvětlit i tím, že po novele občanského zákoníku č. 40/1964 Sb., která nabyla účinnosti 1. ledna letošního roku, vzniklo mnoho nejasností. Spotřebitelům, a mnohdy ani podnikatelům, nebylo zřejmé, nač má spotřebitel právo.
Nejčastěji se stížnosti zákazníků týkají obuvi (19 % z výrobků), elektroniky (15 %), oděvů a textilu (12 %) a mobilních telefonů (10 %).
V oblasti služeb si nejčastěji spotřebitelé stěžují na telekomunikace (46 %), na služby spojené s bydlením, dodávkami a placením energií (10 %) a stavební služby, opravny a cestování (po 8 %).
Pokud počet podání na nějakou firmu vzroste, zjišťuje SOS skutečný stav věci, informuje spotřebitele a kontaktuje firmu s upozorněním, že porušuje některý zákon či předpis. To se stalo např. u přesměrování internetového spojení na linky se zvýšenou tarifikací, podobný průběh mělo i jednání s Českým Telecomem v případě klamání spotřebitelů při odesílání SMS zpráv z telefonních automatů.
SOS dále rozvíjí své poradenské služby především na internetu (www.spotrebitele.info), kde nabízí spotřebitelům také Databázi spotřebitelských zkušeností, Kartotéku spotřebitelských témat a Knihovnu spotřebitelských informací, v níž mohou najít spotřebitelé radu před nákupem, při řešení nějakého problému či hledají-li spotřebitelské informace.
V poslední době se na SOS opakovaně obracejí zákazníci firmy MAKRO Cash & carry s problémy při nákupu či reklamaci zboží. MAKRO je určeno pouze pro podnikatele, kteří splňují požadavky dané zákonem.
Vztah mezi touto firmou a jejími zákazníky se proto vždy řídí obchodním zákoníkem a nevztahují se na něj ustanovení o spotřebitelských smlouvách v občanském zákoníku, ani zákon o ochraně spotřebitele. Například lhůta k vyřízení reklamace může být delší než 30 dní. MAKRO samozřejmě odpovídá za vady věci, ale jen za vady, které má věc v okamžiku převzetí kupujícím. Tyto vady musí být uplatněny bez zbytečného odkladu poté, co je zákazník zjistil, nejpozději však do dvou let od doby dodání zboží. Firma MAKRO může v záručním listu převzít závazek, že dodané zboží bude po určitou dobu způsobilé pro použití ke smluvenému účelu, bude tedy odpovídat i za vady, které se u zboží vyskytnou v průběhu této záruční lhůty. Pokud je záruka poskytnuta, může zákazník reklamovat zboží pouze v průběhu záruční lhůty, která může být i kratší než dva roky.
Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info
sos@spotrebitele.info
Ivana Picková, public relations
pickova@spotrebitele.info, 604 956 114
František Lobovský, předseda Republikového výboru
lobovsky@spotrebitele.info, 603 248 266
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v osmi krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.info) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International.