Festival Respect otvírá již po jedenácté dveře do světa world music
20. 6. 2008 - PRAHA [Econnect/Respect Music]
Jednim z vrcholu programu budou Lo Cor de la Plana z Marseille, polyfonní sbor, který se před půl rokem stal světovou senzací veletrhu Womex v Seville. Čím to, že v mezinárodní konkurenci barvami hýřící hudby z Afriky a Asie zaujalo odborníky právě 6 mladíků z Francie? Vedoucí Manu Theron žil v Alžírsku i Bulharsku, a staré melodie z církevních zpěvníků neaktualizuje pomocí samplerů či remixů, ale tvůrčím posunem v rytmu a dynamice.
Výsledek, "provensálská polyfonie", je hudebním novotvarem skupiny, který volně rozvíjí tradiční korsickou polyfonii. Použitím čistě organických metod bez elektronických kláves jsou Lo Cor de la Plana srovnatelní například s u nás dobře známými Värttinä z Finska. "Lo Cor de la Plana zpívají texty ze starých zpěvníků v rytmu, který narůstá a graduje s osudovou nevyhnutelností berberského rituálu z Maroka," píše o skupině Petr Dorůžka v exkluzivním rozhovoru s vedoucím skupiny v časopise Reflex.
Dalším souborem, který nahradí zrušený koncert konžských Kasai All Stars, je maďarský Besh O droM. Osmičlenná sestava, která se od dechovek z Balkánu liší zdravým pankáčským kořínkem i šířkou inspirace. Čerpá z Řecka, Jemenu, cikánských stylů a díky svému maďarsko-izraelskému kapelníkovi i z židovské hudby. Kombinuje cimbál se saxofony a orientálními bubny, na svědomí má totálně zdivočelé davy v Glastonbury i v Rudolstadtu, během turné v Kanadě hrála pro dvacetitisícové publikum. Nejlepší současná východoevropská skupina, která přesunula balkánskou invazi na taneční party 21. století. "Spanilá divoká jízda, která se nezdržuje pauzou na nádech," napsal o nich britský fRoots, který kapelu vybral pro svoji výroční kompilaci.
Zcela jiný druh vokální magie předvede na Respectu Tanya Tagaq. Pochází z etnika kanadských Inuitů-Eskymáků a navazuje na zpěvy, jimiž si kdysi ženy krátily dlouhé polárním noci. Inuitský hrdelní zpěv, který měl původně roli společenské hry, zní uším Evropana jako milostné výkřiky. Tanya Tagaq z této velmi dramatické techniky vytváří abstraktní a emocionálně silné kompozice na hranici performance artu.
Hostovala na albu Medulla i na turné islandské zpěvačku Björk, s renomovaným komorním ansámblem Kronos Quartetem účinkovala v newyorské Carnegie Hall. Vystupuje s atypickou kombinací elektroniky a violoncella, její písně beze slov mají razanci šamanských rituálů i halucinogenních výletů.
Ojedinělou přehlídku etnické hudby a world music zahájila v roce 1998 agentura Rachot ve spolupráci s týdeníkem Respekt. Na svojí dobu to byl poměrně odvážný čin, neboť etnická hudba byla tehdy pro místní publikum spíše neznámý pojem. Nešlo však jen o další hudební festival, ale také o způsob, jak přiblížit lidem zcela odlišnou kulturu.
"Organizovat festival jsme začali v době, kdy v Čechách kulminovaly nejrůznější rasistické nálady a xenofobie. Úplně bezprostředním impulsem byla rasistická vražda súdánského studenta, ke které došlo v té době v Praze. Myslím si, že na rasismus je nejlepší odpovědí hudba, protože té se nedá odporovat," říká organizátor festivalu Bořek Holeček.