Poslanecká sněmovna podpořila značně kontroverzní návrh zákona o výstavbě dálnic
4. 12. 2003 - PRAHA [Ekologický právní servis / Econnect]
Od tohoto kontroverzního návrhu si jeho předkladatelé slibují urychlení výstavby dálniční sítě v ČR. Návrh zákona mimo jiné zkracuje lhůty pro všechny úkony v rámci příslušných správních řízení a znevýhodňuje vlastníky nemovitostí v trasách plánovaných komunikací.
Takto pojatý zákon se však podle názorů právních expertů pohybuje za hranicí souladu s ústavním pořádkem České republiky. Poslanecké kluby měly při rozhodování k dispozici například posudek od odborníka na ústavní právo Prof. JUDr. Aleš Gerlocha CSc, který návrhu zákona vytýká nejen to, že neodůvodněně tvrdě zasahuje do vlastnického práva majitelů pozemků dotčených stavbou dálnic, ale upozorňuje i na skutečnost, že případné schválení zákona nejspíše k žádnému urychlení výstavby dálnic nepřispěje, cit: „je dosavadní právní úprava natolik neúčinná, že brání výstavbě silnic a dálnic? Lze se domnívat, že není. Je sice možné, že celá stavba se značně prodlužuje kvůli dlouhým správním a případně i soudním řízením, nicméně tento problém navrhovaný zákon jednoznačně neodstraní. Právní řád zná dostatek institutů, jež umožňují stavbu realizovat, ať už jde o vyvlastnění či věcná břemena.“
V rozpravě k návrhu zákona vystoupili s tvrdou kritikou ekologických občanských sdružení poslanci Hanuš a Schling. Poslanec Schling, bývalý ministr dopravy přímo zodpovědný za nedodržování zákona při plánování výstavby některých dálničních komunikací, ve svém projevu důrazně žádal omezení práv veřejnosti vyslovit se prostřednictvím správních řízení k vlivům těchto staveb na životní prostředí.
„Poslanec Schling šíří mýty o tom, že občanská sdružení mohou zablokovat výstavbu dálnic. Skutečným důvodem pro zpožďování různých staveb je však na prvním místě nedostatek finančních prostředků ve státním rozpočtu, dále pak nesmyslný výběr tras tak, že mnohdy zasahují chráněná území - některé trasy dálnic zasahují i do území, která mají být vyhlášena jako chráněná v souvislosti se vstupem ČR do Evropské unie. Jedná se tedy o lokality celoevropského významu. Je to především případ dálnice D8 v Krušných horách, dálnice D47 a rychlostní silnice R35. V neposlední řadě jde o neschopnost úředníků Ředitelství silnic a dálnic a různých státních orgánů povolit stavbu dálnice v souladu se zákonem,“ komentoval Schlingův projev Pavel Doucha z Ekologického právního servisu.