Krajské volby 2004: co chystají kandidáti v životním prostředí?
3. 11. 2004 - PRAHA [Econnect / Hnutí Duha]
Ekologický průzkum Hnutí Duha
Výsledek průzkumu tak nabízí přehled například o tom, která strana chce v novém krajském zastupitelstvu podporovat recyklaci odpadků a která postaví novou megaspalovnu; kdo bude podporovat nové atomové reaktory, stavbu megakanálu či úložiště jaderného odpadu; kteří politici na Ústecku hodlají zachovat ochranu obcí před postupem uhelných dolů apod. Jedním ze zajímavých výstupů je například zjištění, že skoro všechny strany v Jihočeském i Plzeňském kraji se v novém zastupitelstvu hodlají rozhodně postavit proti případným návrhům na zmenšení či zrušení národního parku na Šumavě. Otázkou hned ve čtyřech krajích byl postoj k umístění úložiště vyhořelého jaderného paliva. Správa úložišť radioaktivního odpadu totiž zvažuje umístění konečného úložiště v několika lokalitách, které jsou na území krajů Vysočina, Ústeckého, Plzeňského a Jihočeského. Ekologické řešení, kterým je v tomto případě neumístění úložiště v navrhované lokalitě, budou prosazovat ve třech krajích všichni kandidáti – celkem 23, v Ústeckém kraji se z 27 čtyři vyslovili pro úložiště a pět ještě neví. Otázkou, která s úložišti úzce souvisí, je pak novela atomového zákona, která má zajistit právo obcí rozhodovat o umístění jaderných zařízení na svém území. Zákon, který zajistí právo obcí spolurozhodovat bude v rámci svých kompetencí požadovat celkem 32 kandidátů ze všech čtyř krajů.
V Ústeckém kraji je k dispozici nejvíce odpovědí a jsou od konkrétních kandidátů – celkem 27 z 12 stran. Z větších stran odpovědělo několik předních kandidátů, z menších stran jeden. Otázky se vedle úložiště jaderných odpadů a atomového zákona týkaly toho, co si zástupci myslí o ochraně severočeských obcí před postupem povrchových uhelných dolů.
V Plzeňském kraji odpovědělo co si myslí o budování úložiště, právu obcí vyjadřovat se k němu a o zmenšení či zrušení národního parku na Šumavě celkem 7 kandidátů.
V Jihočeském kraji je aktuální stavba dalších atomových reaktorů v Temelíně či nové krajské spalovny odpadů. Jižních Čech se také týká úložiště a národní park Šumava. Odpovědi jsou k dispozici od 8 stran.
Na Vysočině se strany vyjadřovaly k úložišti a právu obcí vyjadřovat se k němu.
Kandidátů v Pardubickém a Královéhradeckém kraji se Hnutí Duha ve spolupráci s místními občanskými iniciativami zeptalo, co si myslí o stavbě kontroverzní spalovny odpadu v Opatovicích. Rozhodování o dvou možnostech, které uvádí Plán odpadového hospodářství obou krajů, tedy zda spalovnu budovat či nikoliv, bude podle Duhy čistě politické. V Královéhradeckém kraji odpovědělo 6 stran, v Pardubickém 7. Ekologické řešení bez spalovny bude prosazovat celkem 7 kandidátů.
V Olomouckém kraji odpovídali zástupci celkem 10ti stran na otázky, co si myslí o projektu kanálu Dunaj-Odra-Labe a o zvažované stavbě jaderné elektrárny Blahutovice pár kilometrů za krajskými hranicemi. Pro oba kontroverzní projekty je již dlouhá léta v územních plánech vedena rezerva. Vypuštění záměrů by tak například umožnilo nový rozvoj dotčených obcí.
V Moravskoslezském kraji odpovídali kandidáti na stejné otázky jako v Olomouckém, třetí otázka se týkala postoje k zatopení obce Nové Heřminovy přehradou. Odpovědělo celkem 5 stran.
V případě kanálu DOL bylo z 15 odpovědí v obou krajích pro ekologické řešení celkem 11 kandidátů.
Kandidáti a veřejná doprava
Zahlcení dopravou řady měst ČR a vzrůstající problémy s tím související, zároveň možnost ve volbách ovlivnit, jakým směrem se přístup k veřejné i individuální dopravě bude ve vašem kraji ubírat, to jsou impulsy pro anketu Společnosti pro veřejnou dopravu (SPVD). Ta oslovila kandidáty v krajích, kde má své zástupce.
Kandidáti dostali celkem 7 otázek na téma podpora veřejné dopravy a jaká vidí řešení: 1. Jak často jezdíte veřejnou dopravou ve vašem kraji? Kdy jste použil jejích služeb naposledy? 2. Pokud jste měl příležitost, jakým konkrétním způsobem jste v minulosti napomohl rozvoji veřejné dopravy v kraji? 3. Jaké nedostatky má podle Vás integrovaný dopravní systém, který již ve vašem kraji funguje? 4. Můžete blíže představit hlavní body rozvoje veřejné dopravy v kraji, s nimiž jdete do voleb? 5. Jaké vidíte důvody podpory rozvoje veřejné dopravy? 6. Jakou budoucnost mají podle Vás lokální železniční trati v kraji? Co hodláte učinit pro jejich ozdravění? 7. Které investice do silniční sítě v kraji jsou podle Vás prioritní?
Dosud došlé odpovědi najdete na stránkách Jiřího Hertla o veřejné dopravě. Dosud se vyslovilo 17 kandidátů ze sedmi krajů (Ústeckého, Středočeského, Plzeňského, Pardubického, Královéhradeckého, Karlovarského a Jihočeského).
Kandidáti v Plzeňském kraji odpovídali navíc na otázku plzeňskou - Podporujete přednostní vybudování západního vnějšího okruhu Plzně anebo průtahu sever-jih? Jaké důvody Vás k tomu vedou? Výsledky odpovědí Plzeňských kandidátů shrnuje tisková zpráva SPVD.