Aktuální stav na Labi: Petice proti jezům předána, demonstrace se koná v pondělí
2. 4. 2004 - PRAHA [Econnect]
Pondělní protestní shromáždění "Nechte Labe živé" bude výzvou vládě, aby tuto nesmyslnou investici neschválila. Arnika v rámci akce zároveň předá zástupci Úřadu vlády ČR prohlášení vysokoškolských profesorů, kteří vyjadřují své odborné stanovisko k výstavbě jezů na Labi a staví se za zachování přírodních hodnot tohoto území. Vláda bude rozhodovat zda je ve větším veřejném zájmu ochrana přírody nebo splavnění Labe na základě podkladů připravovaných pracovní skupinou složenou ze zástupců Ministerstva životního prostředí i Ministerstva dopravy.
Petici s názvem "Za zachování jedinečné přírody dolního Labe a proti výstavbě jezů Malé Březno a Prostřední Žleb", která probíhala vzhledem k rozhodování vlády na počátku dubna pouze měsíc, předávali společně zástupci Sdružení Arnika, Přátel přírody a Zeleného kruhu. Podle Vlastimila Karlíka z Arniky Špidla slíbil zástupcům občanských sdružení, že s obsahem petice seznámí ostatní členy vlády. Ti by o osudu vodních děl na dolním Labi měli rozhodnout v nejbližších 14 dnech.
Hlavní argumenty ekologických organizací a odborníků proti jezům
Podle dostupných studií je stavba ekonomicky neodůvodněná a v rozporu s mezinárodními závazky České republiky v oblasti ochrany přírody. Ministerstvo životního prostředí s ní proto opakovaně nesouhlasilo.
Jezy jsou zbytečnou a nenávratnou investicí, stály by nás nejméně sedm, ale možná až 13 miliard korun Jsou velkým negativním zásahem do dosud nepoškozené krajiny v chráněných krajinných oblastech Labské pískovce a České středohoří.
Německý tisk informoval, že německé ministerstvo dopravy poskytlo české vládě ohledně splavnosti Labe nesprávné údaje. Dle nových zjištění německého ministerstva dopravy Labe od česko-německé hranice až po Magdeburk zaručuje plavební hloubku jen 1,4 metru, a to dokonce průměrně pouhých 276 dní v roce, a nikoliv plavební hloubku 1,6 m průměrně 345 dní v roce, jak bylo původně uvedeno. (zdroj: ČTK, 30. 3. 2004). V takovém případě se stavba plánovaných jezů na českém úseku Labe nemůže vyplatit a hlavní nyní používaný argument zastánců stavby je tak více než zpochybněn.
Podél Labe vede železnice s nevyužitou kapacitou, která je elektrifikovaná a k přírodě šetrnější než naftové motory lodí, nevyžaduje také rozsáhlé investice. (Proti nepravdivému tvrzení rejadřů, že kapacita železnice podél Labe je vyčerpaná, se v únoru ve svém stanovisku ohradily České dráhy.)