Zóny placeného stání ohrožují děti na přechodech
18. 8. 2008 - PRAHA [Econnect/Oživení/Pražské matky]
Občanská sdružení Pražské matky, Oživení a www.prechody.cz dnes na tiskové besedě konané na křižovatce Šimáčkovy a Janovského ulice na Praze 7 upozornila na skutečnost, že zóny placeného stání, běžně značené až k přechodům, zhoršují rozhled řidiče i chodce a dramaticky tak zvyšují pravděpodobnost nehod, které mohou mít pro chodce fatální následky. Parkování v blízkosti přechodů zvyšuje nebezpečí, jež chodcům od řidičů hrozí, a tzv. „modré zóny“ tuto běžnou, avšak nebezpečnou praxi legalizují. „Jen z důvodu nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu v minulém roce v ČR zahynulo 14 osob, dalších 188 jich bylo zraněno těžce a 748 lehce! To jsou již opravdu vysoká čísla“, varuje Jaroslav Hořín z Centra dopravní prevence Ministerstva vnitra.
„Můžeme mluvit o štěstí, že zatím nedošlo k smrtelnému nebo těžkému zranění“, říká předsedkyně sdružení Pražské matky Jarmila Johnová a dodává: „Z výsledků projektů Bezpečné cesty do školy, při nichž žáci mapují dopravní situaci v okolí své školy, vyplývá, že se děti cítí vedle nepřiměřené rychlosti vozidel nejvíce ohroženy právě špatným rozhledem kvůli autům parkujícím těsně před přechodem“. To je však prohřešek, kterého se městské části Prahy 1, 2, 3, 7 i Magistrát hlavního města Prahy při vyznačování zón placeného stání často dopouštějí. Za všechny jmenujme například přechod přes Slavíkovu ulici u křižovatky s ulicí Křížkovského na Praze 3 v blízkosti ZŠ Jiřího z Poděbrad, nebo přechod na křižovatce Janovského a Šimáčkovy ulice na Praze 7 v blízkosti LŠU, kde se pohybuje hodně dětí.
Zákon o provozu na pozemních komunikacích sice uvádí, že je třeba pro parkování před přechodem dodržet vzdálenost 5 metrů, tento předpis však dovoluje měnit tzv.“místní úprava“. Krom toho policie toleruje běžné porušování tohoto pravidla i tam, kde výjimka není povolena. Naproti tomu například britský silniční zákon zakazuje automobilům parkovat dokonce 12 metrů od přechodu a tento předpis se přísně se dodržuje. Striktním dopravním předpisům v západní Evropě odpovídá také mnohem vyšší bezpečnost silničního provozu, zejména pokud jde o jeho nejzranitelnější účastníky.
Přestože je u nás praxe parkovat těsně u přechodu legální, považují ji sdružení Pražské matky, Oživení a www.prechody.cz z hlediska bezpečnosti za nepřijatelnou. Tyto občanské iniciativy vítají, že se město rozhodlo zavedením zón placeného stání regulovat přebujelou dopravu v Praze, jsou však přesvědčeny, že se tak nemůže dít na úkor bezpečnosti nejohroženějších účastníků silničního provozu zejména dětí, vozíčkářů a matek s kočárky. Kvůli sníženému horizontu rozhledu hrozí totiž právě těmto skupinám nebezpečí nejvíce.
Smyslem snažení o.s. Pražské matky, Oživení (projekty Město pro pěší a Bezpečné cesty do školy) i www.prechody.cz v oblasti dopravy je zlepšit podmínky chodců a umožnit dětem, aby mohly chodit do školy bezpečně pěšky, což je prospěšné pro jejich psychický, fyzický i sociální vývoj. Mnozí rodiče se však při současném uspořádání pražských silnic děti posílat do školy bojí a raději je vozí autem. Zvyšují tím nejen automobilový provoz, ale oddalují neúnosně i věk, kdy se dítě učí samostatnosti a odpovědnosti za své nejen dopravní chování.