Petice za záchranu Masarykova nádraží v Praze
1. 9. 2008 - PRAHA [Econnect]
Jelikož se starostům podařilo během jediného dne získat na tři tisíce podpisů, je magistrát ze zákona povinen se peticí zabývat. Petice bude předána v úterý druhého září. Svým podpisem ji podpořil také starosta Suché Lozi Petr Gazdík, který v Praze zastupoval primátora Pavla Béma a seznamoval se tak s fungováním pražského magistrátu.
Začátkem srpna pražští radní odsouhlasili zrušení Masarykova nádraží s tím, že na jeho místě bude do několika let vystaveno nové městské centrum s byty, kancelářemi a obchody. Zrušením Masarykova nádraží, které je denně využíváno nejméně patnácti tisíci cestujícími, by se uvolnil lukrativní pozemek v centru Prahy. Výše investic, které by mohly být vloženy do staveb na tomto místě, podle realitních makléřů vysoce přesahuje dvě desítky miliard korun.
S rozhodnutím pražského magistrátu nesouhlasí ministerstvo dopravy ani ministerstvo kultury a je v rozporu s rozhodnutím vlády z roku 2000. Ta odsouhlasila, že v areálu vznikne železniční muzeum, přičemž Národní technické muzeum potvrdilo jeho přípravy a nemalé investice, které již byly na přípravné práce vynaloženy.
Dle expertů je zrušení Masarykova nádraží nemožné, jde totiž o nejvytíženější stanici městských a příměstských spojů. České dráhy odmítají verzi, kdy by jeho kapacity mělo nahradit Hlavní nádraží v Praze. Z jejich vyjádření vyplývá, že samotné pražské hlavní nádraží není schopno ani po rekonstrukci nápor cestujících zvládnout. Konečné slovo by v celém sporu měla mít Správa železniční dopravní cesty a ministerstvo dopravy.