Herald Tribune: Hybridní vozy jsou kvůli tichu nebezpečné
26. 8. 2010 - PRAHA [EcoMonitor]
Zřízení bude zatím dobrovolně nabízet autovýrobce v Japonsku, v dalších zemích jeho zavedení zvažuje. Hybridní automobil využívá jak benzínový, tak elektrický motor. Díky tomu dosahuje dobrou spotřebu pohonných látek, u třetí generace pod pět litrů v kombinovaném provozu. Je ale také velmi tichý, protože při pomalé jízdě většinu času využívá elektromotor. A to může znamenat nebezpečí pro chodce, píše Herald Tribune. Podle americké vládní agentury pro bezpečnost dopravy jsou v případě střetů s chodci hybridní vozy dvakrát častěji účastníky nehody, než auta se spalovacími motory.
Počet úmrtí chodců je v Japonsku vyšší než v USA nebo jiných zemích, zejména kvůli úzkým a klikatým ulicím měst, které jsou přeplněné chodci, píše Herald Tribune. Japonská společnost navíc stárne, což znamená, že velké množství chodců špatně slyší. Proto je slyšitelnost automobilu tak důležité. V lednu navíc japonská vláda vyzvala výrobce hybridních i elektromobilů, aby řešili nebezpečnost tichých automobilů. Další automobilky také připravují dodatečná zařízení, která by měla učinit jejich tichá auta bezpečnějšími.
Hučítko zamontované v hybridním Priusu asi nebude příliš účinné v hodně hlučných ulicích, mělo by ale pomoci v klidnějším prostředí. Zařízení bude možné vypínat, ale pokaždé se automaticky spustí při každém nastartování automobilu. Hybridní Prisus je nejprodávanější auto v Japonsku, třetí generace se tu prodalo přes 300 000 kusů, dohromady včetně předchozích variant celkem přes milión vozů.
Podle článku Yuri Kageyama „Prius gets sound option to protect pedestrians“ zveřejněném 24. 08. 2010 na serveru HeraldTribune.com.
Hugo Charvát