Portál Chodci sobě bude upozorňovat na problémy chodců ve městě
10. 2. 2012 - PRAHA [Econnect]
Prostřednictvím webového portálu Chodci sobě budou podněty občanů (fotografie či videa z problémových míst a jejich popis) evidovány, zobrazovány na mapě a zasílány samosprávám příslušných městských částí. Samosprávy jej budou moci využít k získání komplexnějšího přehledu o problémech chodců ve své lokalitě a k informování občanů o dalším postupu při jejich řešení. Občané budou mít možnost sledovat stav řešení podnětů, hodnotit jej, odebírat novinky o zaslaných podnětech, hlasovat o nejproblematičtějších místech a díky propojení se sociálními médii mezi sebou komunikovat. Poté, co pražský magistrát zrušil tzv. Zelenou linku, na kterou mohli obyvatelé Prahy hlásit závady a problémy na ulicích, je tu nový nástroj, který jim umožní upozornit na nedostatky v pěší infrastruktuře.
„K vytvoření portálu jako platformy pro občany pohybující se po Praze pěšky, na které budou moci zveřejňovat informace o bariérách, nebezpečných úsecích či třeba špatně seřízené světelné signalizaci a navzájem se propojovat pomocí sociálních médií, nás dovedly naše dlouholeté zkušenosti z realizace programu Bezpečné cesty do školy1), díky kterému bylo v Praze upraveno přes 60 nebezpečných nebo dopravně přetížených lokalit2),“ vysvětluje důvody ke vzniku portálu koordinátorka projektu ze sdružení Pražské matky Petra Lukešová. „Kromě 4 škol zapojených každoročně do zmíněného programu chceme i dalším školským zařízením a občanům dát možnost upozornit na problémová místa a zlepšit tak podmínky pro nejpřirozenější způsob dopravy ve městě. Zároveň chceme občanům co nejvíce usnadnit „cestu k úřadům“. Občan se jednoduše zaregistruje a vloží podnět, který bude následně prostřednictvím portálu odeslán kompetentní osobě na příslušné městské části,“ dodává.
Ačkoli se v Praze na rozdíl od jiných evropských měst ještě stále hodně chodí (dle údajů TSK tvoří pěší doprava 23% z celkového objemu pražské dopravy), podpora chůze nepatří mezi priority hlavního města. O tom svědčí i jeho letošní rozpočet, ve kterém jsou preferovány investice do velkých dopravních staveb typu tunel Blanka (letos vyčleněno zhruba 4,5 miliardy Kč) a naopak snižuje položku určenou pro BESIP, ze které je financována řada úprav zvyšujících bezpečnost chodců, z 30 milionů Kč (rok 2011) na 18 milionů Kč.3)
„Jak vyplynulo z našich osobních schůzek se starosty a radními pro dopravu největších pražských městských částí, s problémem snižujícího se přísunu peněz od magistrátu se potýká většina z nich. Městské části tak nejsou schopny realizovat mnohá z opatření, která by mohla přispět k zlepšení pěší infrastruktury na jejich území tak, jak by si přály,“ vysvětluje Eva Šuchmanová ze sdružení Oživení. „Spuštění našeho portálu většinou vítají, protože doufají, že s podporou občanů, kteří budou sami upozorňovat na kritická místa přímo z terénu, se podaří tento nepříznivý stav změnit a dosáhnout větší finanční podpory pro chodce,“ doplňuje Šuchmanová.
Mezi městské části podporující náš záměr patří i Praha 2. Zástupce starosty Ing. arch. Václav Vondrášek popisuje: „Praha 2 je městskou částí s jednoznačně nejvyšší hustotou obyvatel, je zde v přepočtu na jednotku plochy nejvíce obyvatel postižených negativními dopady individuální automobilové dopravy. Celoměstskými orgány byla až dosud tato zátěž preferována před snahou učinit veřejný prostor obyvatelným. MČ Praha 2 se již léta snaží tento stav napravit, zlepšit bezpečnost i negativní ekologické vlivy dopravy. I když se již mnohé učinilo, ještě více toho zbývá. Proto oceňujeme dosavadní spolupráci s o. s. Pražské matky, které mají podobné cíle, a vítáme založení portálu Chodci sobě.“
Portál Chodci sobě je od dnešního dne k dispozici všem, kteří se po Praze rádi procházejí nebo je pro ně chůze nejjednodušší či jedinou možností pohybu (např. děti na cestách do školy, rodiče s kočárky nebo starší lidé pohybující se na kratší vzdálenosti a v relativně omezeném prostoru svého bydliště či pracoviště). Doufáme, že mezi těmito lidmi se najdou i tací, kterým není lhostejné, jak jejich okolí vypadá, a portál využijí. Jsme zvědavi na jejich podněty a doufáme, že se nám společně podaří přispět k tomu, aby se z Prahy stalo místo pro život, kde se nebudeme bát pouštět své děti samotné pěšky do školy a kde není nutné trávit svůj čas v podchodech či nekonečným čekáním na zelenou.