Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - regionální rozvoj
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Pozor na označení "bio" na zboží a na uvádění cen za jednotku

2. 8. 2004 - PRAHA [Econnect / Sdružení obrany spotřebitelů]

Téměř všichni obchodníci ve velkých prodejnách porušují zákon o uvádění jednotkových (měrných) cen, podle kterého musí od 1. května na zboží uvádět také cenu za jednotku. Zjistilo to Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS) při svém průzkumu, do kterého zařadilo 23 velkých prodejen. Dalším častým prohřeškem při označování potravin tentokrát výrobci, který vyplynul ze studie SOS a dalších organizací i v zahraničí, je zavádějící používání označení "bio" i na potravinách, které s ekologickým hospodařením nemají nic společného.

Bio či nebio

Průzkum v českých obchodech nalezl výrobky, které nesou lákavé označení "bio" či "eko", ačkoli pocházejí z normálního průmyslového hospodaření. Zákazníci jsou tak mateni nápisy jako např. ProBio, Bio Control System, Ekovejce, Bio Activ či Bio Intensive. Pokud je na obalu napsáno "bio", musí podle zákona 242/2000 Sb., o ekologickém zemědělství, výrobek obsahovat biopotraviny z ekologického zemědělství. Skutečnou zárukou původu z šetrné produkce je tak pouze státem garantované logo produktů ekologického zemědělství, které by měly nést pouze prověřené výrobky. Informace o něm i přehled některých provinilých výrobců a jejich výrobků naleznete na stránce Kontroly ekologického zemědělství. S těmito výrobci probíhá ve většině případů správní řízení na Ministerstvu zemědělství, jehož výsledkem je finanční pokuta.

Ceny za jednotku

Od 1. května 2004 mohou spotřebitelé velmi jednoduše srovnat ceny různě velkých balení výrobků. Obchodníci, kteří provozují prodejny s plochou nad 400 m2, totiž musí na zboží uvádět také cenu za jednotku. "Kupující, kteří o této novince vědí, si jí velmi cení. Na SOS se obracejí se stížnostmi hlavně na čitelnost, případně absenci měrných cen," říká koordinátor projektu Karel Pavlík.

Novou povinnost stanoví zákon č. 124/2003 Sb., o uvádění jednotkových (měrných) cen, kterým byla do zákona o cenách začleněna některá ustanovení evropské směrnice o ochraně spotřebitele při označování cen výrobků nabízených spotřebitelům.

Členové SOS prověřili na několika místech republiky plnění této povinnosti hned z několika hledisek. Pozornost zaměřili na předem vytipované potraviny (balený chléb, máslo, mléko 0,5 l, tavený sýr, mražená zelenina, káva, prací prášek, mycí prostředek, oplatky, zmrzlina v kornoutu, polévka v sáčku, koření, nakládané okurky).

Při průzkumu sledovali na cenovkách především velikost písma a uvedení druhu měrné jednotky. Zjistili, že převážná většina prodejen sice tento údaj uvádí, ale až příliš často je špatně čitelný, případně cenovka je ohnutá a schovaná pod lištou, která kryje jednotlivé cenovky na regálu. Některé prodejny uvádí na cenovkách více číselných údajů dokonce bez uvedení měny, takže spotřebitel stojí v rozpacích, co je vlastně měrná cena.

"Některé prodejny vynalezly dokonce nové měrné jednotky pro určité potraviny: Carrefour uvádí jako jednotku u různě velkých balení taveného sýra ‚jeden kus' místo správného 'jednoho kilogramu', což spotřebitelům cenové srovnání znemožňuje," uvádí Ivana Picková z SOS.

Průzkum SOS také odhalil, že řada prodejen často opomíjí uvádět jednotkové ceny u zboží, které prodává v akci. Spotřebitel pak jen těžko může porovnávat výhodnost akce, která mu nabízí mimořádně výhodný nákup.

Další pochybení bylo v mnoha prodejnách zjištěno u nakládaných okurek. U tohoto druhu zboží by měl prodávající uvádět kromě celkové hmotnosti i hmotnost pevné potraviny a měrná cena se musí vztahovat k udané hmotnosti pevné potraviny.

Kromě samotného průzkumu v prodejnách hodnotili členové SOS také reklamní letáky, na kterých měrné ceny musí být také uvedeny. Ve většině případů měrné ceny uvedené jsou i čitelnost je již lepší. Za systémovou chybu je však možné považovat uvádění stručného přehledu levných výrobků bez jednotkových (měrných) cen.

Zástupci SOS navštívili prodejny Albert v Brně, Otrokovicích a Plzni, Billu v Brně, Carrefour v Brně a v Praze na Novém Smíchově, Delvitu v Praze 4 a 6, v Plzni a Otrokovicích, Globus-Baumarkt v Plzni, Hypernovu v Děčíně, Interspar v Plzni, Julius Meinl v Praze 1, Kaufland v Plzni, Penny Market v Praze 5, Plus v Praze 1, Tesco v Praze 1, Brně i v centru a na okraji města Plzně, a ZKD Plzeň - Centrum Plzeň.

SOS se závěry svého průzkumu seznámí příslušné dozorové orgány a povinnost prodejen tyto ceny uvádět tak, aby byly pro spotřebitele srozumitelné, bude i nadále sledovat.


Alena Mejstříková

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Související tisk. zprávy

O Autorech

Alena Mejstříková

Autorka je redaktorka zpravodajství ECN a koordinátorka projektů.

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz