Proč se ruší přechody pro chodce?
14. 1. 2003 - BRNO [Econnect]
Poté co v roce 2001 začal platit nový zákon o silničním provozu ukládající řidičům povinnost dát na přechodech přednost chodcům, zvýšil se počet smrtelných zranění na přechodech více než čtyřnásobně oproti roku 2000 a celorepublikově se vyšplhal na 30 mrtvých (viz podrobná statistika). Úředníci několika měst (mezi nimi např. Brna, Liberce, Zlína, Ostravy a některých částí Prahy) zareagovali tak, že začali ve velkém přechody pro chodce rušit. Argumentují přitom tím, že jsou to právě chodci, kteří svou neukázněností dopravní nehody způsobují . „Neexistuje žádná statistika, která by to dokazovala,“ vyvrací jejich tvrzení Mgr. Filip Fuchs z brněnského Nesehnutí. Druhým častým argumentem úředníků je, že přechody ohrožují plynulost automobilové dopravy. „Pak by ale existence přechodů neměla smysl,“ komentuje Fuchs. „Naopak je nutné je zřizovat právě tam, kde je automobilová doprava silně koncentrovaná. Jsou jedním ze základních prostředků ochrany chodců v městském provozu.“
Pětičlenná komise, která v Brně o rušení jednotlivých přechodů rozhoduje, jich za poslední dva roky zrušila přes 110. Po některých přitom přecházelo i 300 lidí za hodinu. Metodika, podle které se komise řídí, ale neobsahuje ani kritérium intenzity používání přechodu chodci, ani kritérium intenzity automobilového provozu v místě přechodu. „Takovýto materiál je na samé hranici toho, čemu by se dalo říkat metodika,“ říká ing. Michal Sklenář z Centra dopravního výzkumu při Ministerstvu dopravy a spojů. Opodstatnění má přechod přitom už v případě, že po něm ve špičce přechází více než 50 chodců za hodinu.
Možná řešení
Existují různá opatření, jak na přechodech zvýšit bezpečnost chodců. V Táboře například Centrum dopravního výzkumu navrhlo řešení , v jehož rámci se na křižovatkách zmenšují plochy využívané automobily, vytvářejí se ostrůvky a zřetelněji se oddělují chodníkové plochy od vozovky. Dopravní ostrůvky uprostřed vozovky byly navrženy i pro rovné úseky. Tato opatření by měly vést k zpřehlednění dopravní situace, a tedy i ke snížení rizika sražení chodce automobilem.
Seminář „Bezpečnost chodců v městském provozu“ se bude konat 16. ledna od 9:30 hodin v zasedací místnosti Nadace Partnerství, Panská 7 v Brně. Je určen odborné veřejnosti, zástupcům místních samospráv, neziskovým organizacím zabývajícím se trvale udržitelnou dopravou i ostatním zájemcům o problematiku. Se svými příspěvky vystoupí Pavel Skládaný (Centrum dopravního výzkumu), Aleš Kuták (program Doprava pro 21. století), Martin Robeš (Český a slovenský dopravní klub) a Jarmila Johnová (Pražské matky).